انواع لنزهای آستیگمات .

انواع لنزهای آستیگمات

امور مشتریان عینک نور

1398/07/23_18:55

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

با انواع لنزهای آستیگمات موجود در بازار بیشتر آشنا شوید:

شاید برای خیلی از افراد اتفاق افتاده باشد که به علت حالت خستگی و سردرد به چشم‌پزشک یا اپتومتریست مراجعه کرده‌اند و بعد از معاینه به آنها گفته شده چشمشان آستیگمات است و نیاز به استفاده از عینک یا لنز آستیگمات دارند.

«آستیگماتیسم» چیست؟

در قسمت جلویی چشم، بافت شفاف و نیمکره شکلى وجود دارد که به آن قرنیه مى‌گویند. هنگامی که نور از قرنیه عبور می‌کند، دچار شکست شده و وارد چشم مىشود.

آستیگماتیسم هنگامی رخ می‌دهد که قرنیه از حالت کروی خود خارج شود، در این صورت نورى که از یک قرنیه آستیگمات میگذرد، به طرز صحیح روى شبکیه کانونى نمیشود و تصاویر تار دیده میشوند. ولی اغلب کسانی که درجه آستیگمات پایین و خفیفی دارند، دچار تاری دید نمی‌شوند و فقط خستگی، ناراحتی در چشمها و سردرد در آنها احساس میشود. تاری دید و تغییر شکلیافتگى تصویر اشیا در افراد داراى نمرههاى بالا مشاهده میشود. بنابراین نمیتوان گفت که آستیگماتیسم یک بیماری است، بلکه نوع خاصى از عیبهاى انکسارى محسوب میشود که بسیار شایع است.

 لنز آستیگمات

عملکرد حالت نرمال و حالت آستیگماتیسم چشم که فرد نیاز به لنز آستیگمات پیدا می‌کند.

آستیگماتیسم ریشه ارثى دارد. ولی عوامل دیگری مانند فشار پلک روى قرنیه، ضربات و صدمات وارده بر قرنیه میتواند منجر به آستیگماتیسم شود.

مقدار آستیگماتیسم و محور آن ممکن است به تدریج و به مرور زمان تغییر کند و دچار تغییر نمره آستیگمات چشم شود. بنابراین اگر فردی چشمان آستیگمات دارد، در درجات متوسط و بالا لازم است عینک بزند تا نمره چشم بالا نرود و به دید بهتر و راحت تری دست یابد. ولى در نمرات کم، براساس نیازهاى فرد اقدام به تجویز عینک مى‌شود. اگر فردی تمایلی به استفاده از عینک نداشته باشد، می‌تواند از لنزهای آستیگمات استفاده کند.

در گذشته افرادی که دچار آستیگماتیسم بودند، امکان استفاده از لنز نداشتند. اما امروزه با استفاده از لنز آستیگمات، این عیب انکساری، قابل اصلاح و درمان است.

لنز آستیگمات توریک

لنز آستیگمات (توریک) در واقع نوعی لنز نرم است که برای اصلاح آستیگماتیسم به کار برده می‌شود. این لنزها از مواد هیدروژل معمولی و یا هیدروژل سیلیکونی ساخته شده‌اند. برخی از لنزهای آستیگمات نیز از نوع لنزهای سخت ساخته شدهاند که از جنس لنزهای نفوذپذیر به گاز هستند.

لنزهای نرم توریک متفاوت از لنزهای نرم اسفریک معمول هستند که فقط نزدیک‌بینی و دوربینی را اصلاح می‌کنند.

 

۱) لنز آستیگمات (توریک) پاورهای متفاوتی با طولهای مختلف (meridian) دارند تا تغییرات حاصل از نزدیک‌بینی و دوربینی در طول‌های مختلف که آستیگمات تلقی می‌شود، اصلاح کند.

۲) از ویژگی‌های لنز توریک این است که قابلیت چرخش دارند. به گونه‌ای که می‌توانند در جهت مناسب بر روی قرنیه بچرخند. بنابراین طولهای پاور در راستای طولی قرار میگیرد که شفاف‌ترین تصویر را بدست دهد.

لنزهای تماسی اسفریک پاور یکسانی در تمامی طول‌ها دارند بنابراین هنگامی فرد پلک می‌زند، چرخش لنز روی چشم مشکلی به وجود نمی‌آورد. ولی لنز‌های توریک، پاورهای مختلفی در طولهای مختلف دارند، از این رو این لنزها باید ثابت باشند و در صورت پلک زدن، میتوانند به صورت عمودی جابجا شوند. معمولا پایین لنز آستیگمات (توریک) سنگینتر ساخته می‎‌شود تا از چرخش لنز جلوگیری شود.(در شکل به صورت خطچین نشان داده شده است.)

تفاوت لنز آستیگمات توریک و لنز استفریک

با توجه به این‌که هر چشم آستیگماتیسم منحصربفردی دارد، بیش از یک جفت لنز تماسی تونیک نرم نیاز است تا با توجه به نوع و شکل مورد نیاز، بهترین تناسب و بالاترین دقت بینایی را بدست دهد. لنز آستیگمات دارای طراحی پیچیده بوده و ساخت آن نیاز به تجربه و دقت بالایی است. از این رو قیمت این لنزها نسبت به لنزهای معمول (اسفریک) گرانتر است.

لنز آستیگمات نفوذپذیر به گاز

از دیگر لنزهای تماسی برای درمان آستیگماتیسم چشم، لنزهای تماسی سخت نفوذپذیر به گاز است که با نام لنزهای GP یا RGP رایج هستند.

در اکثر موارد لنزهای GP بدون نیاز به طراحی لنزهای توریک، آستیگمات چشم را درمان می‌کنند. علت آن است که برخلاف لنزهای نرم که خود را با بی‌نظمی‌های قرنیه منطبق می‌کنند، لنزهای GP، از نوع سخت بوده و شکل کروی خود را بر روی چشم حفظ می‌کنند. سطح جلویی و یکنواخت لنزهای GP با قرارگیری بر روی چشم، جایگزین بی‌نظمیهای قرنیه (عامل اصلی شکست نور) می‌شوند. در نتیجه اصلاح آستیگماتیسم بدون نیاز به کنترل چرخش لنز (با طراحی توریک) صورت می‌گیرد.

نوع دیگری از لنزهای GP نیز با طراحی توریک موجود هستند، اما لنزهای GP توریک تنها در حالت‌های خاص و غیرعادی آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از افرادی که از لنزهای GP استفاده می‌کنند، این لنزها را نسبت به لنزهای توریک بهتر می‌دانند. زیرا که این لنزها وضوح تصویر بالاتری دارند. ولی به دلیل سخت بودن وکلفتی آن، سازگاری با این لنزها دشوار است.

در حالت کلی جاسازی لنزهای GP بر روی چشم نیاز به زمان و تجربه بیشتری نسبت به لنزهای توریک دارند. همچنین لنزهای GP بر اساس پارامترهای تعیین شده توسط متخصصین مراقبت از چشم، ساخته می‌شود. به همین دلیل هزینه لنزهای GP بیشتر از لنزهای توریک است.

لنز آستیگمات هیبرید

برای بعضی از افراد که آستیگماتیسم چشم دارند، لنزهای تماسی هیبرید می‌تواند بهترین گزینه باشد. این نوع لنزها یک ناحیه مرکزی دارند که از مواد لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز ساخته شده‌اند و ناحیه اطراف از مواد هیدروژل و یا هیدروژل سیلسکون تشکیل یافته است.

به عبارت دیگر لنزهای هیبرید، ترکیبی از لنزهای نرم و لنزهای سخت هستند. بنابراین لنز آستیگمات از نوع هیبرید بهترین عملکرد را دارد.

با توجه به اینکه لنزهای هیبرید هم‌اندازه با لنزهای نرم توریک هستند (به طور قابل توجهی بزرگتر از لنزهای GP هستند) و لبه‌های نازک‌تری نسبت به لنزهای GP دارند، احتمال افتادن لنزها از چشم در حین ورزش و انجام فعالیت کمتر است.

 

عینک نور : 02532943049

 

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید