علامت گذاری فریم عینک.

علامت گذاری فریم عینک

امور مشتریان عینک نور

1398/07/21_18:44

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

علامت گذاری فریم عینک

نام فریم , کارخانه­ی تولید کننده و نام کشور سازنده, می بایست بر روی عینک چاپ شده باشد بسیاری ازکارخانه های تولید کننده­ی عینک, به­جای چاپ نام خود, از یک شماره بر روی عینک استفاده می نمایند

امروزه‌، در بیشتر فریمها ، اندازه­ی چشمی پل و دسته بر رویشان چاپ شده است. بر روی فریمهای قدیمی‌تر که از مفتول طلا ساخته شده‌اند، مقدار طلای به­کار رفته در آنها نوشته شده است‌.

● اندازه­ی چشم و فاصله­ی بین عدسیها :

هنگامی که یک فریم قدیمی چنین نشانه‌ایÊ ۲۰ ۵۰ دارد، مفهوم آن این است که اندازه­ی حدقه­ی آن ۵۰میلی متر و فاصله­ی بین عدسیها، ۲۰ میلی متر می‌باشد، باکس یا مربعی که بین دو عدد چاپ شده، نشانه­ی آن‌است که اندازه­ی چشم، بر اساس سیستم باکسینگ اندازه‌گیری شده‌ است. ضمناً، به عنوان تفکیک کننده دو عدد نیز به­کار رفته و از بروز اشتباه جلوگیری می‌کند. اندازه­ی چشم و پل را گاهی اوقات به صورت ساده‌تر مثل‌ ۵۰-۲۰ و یا ۵۰/۲۰ هم چاپ می‌نمایند.

● محل علامت گذاری :

گرچه خوشبختانه بیشتر فریمها نشانه‌گذاری می‌شوند، اما این نشانه‌ها در یک فریم پلاستیکی، ‌ممکن است، در محل‌های مختلفی یافت شوند. آنها ممکن است در قسمت داخل پد (Pad) و یا درقسمت بیرونی سطح بالای حدقه­ی فریم یافت شوند. اندازه­ی بعضی از فریمها در انتهای دسته­ی آنها چاپ‌شده است و گاهی اندازه­ی فریم در انتهای یک دسته و مقدار پل در انتهای دسته­ی دیگر چاپ می شود. بعضی از تولیدکنندگان، هر سه اندازه را بر روی دسته­ی فریم چاپ می‌کنند. این بدان خاطر است که برای تولید مقدارزیادی از فریمها به جای آنکه تنه­ی عینک و دسته‌ها را به­طور مجزا تولید ‌کنند ، کل عینک را به­صورت یکپارچه می‌سازند. متأسفانه‌، این روش باعث بروز خطا در تعیین مقدار طول دسته­ی فریم می‌شود.

درفریمهای‌فلزی و فریمهایی که اسکلت آنها از فلز می‌باشد، مقدار اندازه ی چشم و پل، معمولاً در قسمت داخل پل‌نوشته شده است‌.

● نام تولید کنندگان‌، رنگ و کشور سازنده‌ :

نام فریم‌، کارخانه­ی‌ تولید کننده و نام کشور سازنده، می‌بایست بر روی عینک چاپ شده باشد. بسیاری ازکارخانه‌های تولید کننده­ی عینک، به­جای چاپ نام خود، از یک شماره بر روی عینک استفاده می‌نمایند. درصورتی که برای مشخص نمودن رنگ فریم از یک شماره استفاده شده باشد و نام کارخانه­ی تولیدکننده هم‌ به صورت یک شماره در کنار آن نوشته شود، باعث اشتباه و سردرگمی می‌گردد. در چنین حالتی، مراجعه به کاتالوگ فریمها مفید خواهد بود.

● علامت گذاری فریمهای ایمنی:

به­کارگیری شیشه های ایمنی مناسب در فریمها و یا استفاده از فریمهای ایمنی، سبب به حداقل رسیدن ضایعات در هنگام بازی و یا سانحه می گردد. در این گونه فریمها به­طور معمول می بایست علائم استاندارد ایمنی بر روی آنها چاپ شده باشد.

برای مثال : در آمریکا برای فریمهای ایمنی علامت "۷۸Z" و نام سازنده­ی آن، در تنه­ی عینک و دودسته­ی آن چاپ می شود. این علامت، توسط مؤسسه­ی ملی استاندارد آمریکا (ANSI) برای حفاظت ‌چشم و صورت تعیین شده است‌.اگر عینکی دارای شیشه‌های ایمنی باشد، ولی فریم آن فاقد علامت "۷۸Z" باشد، آن عینک ایمنی‌محسوب نمی‌شود.

● طبقه‌بندی فریمهای فلزی با ترکیب طلا و علائم آن :

فریمهای فلزی، فاقد طلا بوده و یا مقدار طلای آنها قابل توجه نمی‌باشد. این موضوع، ارتباطی با کیفیت‌فریم ندارد. اگر در یک فریم، مقدار قابل توجهی طلا به­کار رفته باشد، برای نشان دادن مقدار طلای آن، ‌اعدادی علاوه بر آنچه که قبلاً گفته شد نیز، بر روی عینک چاپ می‌شود. کالاهائی که از طلا ساخته می‌شوند و یا قسمتی از آنها را طلا تشکیل می‌دهد را می‌توان بدین صورت طبقه‌بندی کرد: طلای خالص‌،نیمه خالص، تکمیل شده با طلا، آب طلا داده شده‌. رنگ فریمی که در ساخت آن طلا به­کار رفته، هیچ ربطی‌به کیفیت آن ندارد. در این حالت، رنگ فریم، بستگی به فلزی دارد که جهت تهیه­ی آلیاژ طلا، مورد استفاده قرار گرفته است‌.کاربرد سیستم قیراط‌، به منظور تعیین مقدار طلای موجود در کالا می باشد. عدد چاپ شده بر روی کالا، نشانگر مقدار وزن طلا، در مقایسه با عدد ۲۴ که حداکثر آن است، می‌باشد. کالائی که نشانه ۱۲K بر روی‌آن چاپ شده، بیانگر آن است که در ساخت آن کلاً ۵۰% طلا و ۵۰% فلز دیگر به­کار رفته است‌.

● طلای خالص‌:

این نامی است که برای کالاهایی به­کار می‌رود که در ساخت آن، هیچ‌چیز دیگری جز طلا مصرف نشده‌.اگرچه این، ناب‌ترین فریم‌طلا می‌باشد، اما در عمل کاربرد ندارد. مثلاً در مورد فریمها، اگر از طلای خالص استفاده شود، عینک بسیار نرم و انعطاف‌پذیر شده و به راحتی دچار خمیدگی و تورفتگی‌می‌شود.

● کالاهائی که دارای ۵۰% طلا می‌باشند:

این عبارت، در خصوص اجناسی به­کار می‌رود که از طلا و یک فلز دیگر ساخته شده‌اند. این اجناس‌، درخشندگی خود را همواره حفظ می‌کنند. علامت ۹۵۲; بر روی عینک، نشانه ی آن است که پل عینک، ۱۰قیراط است و علامت Ê نشانه­ی ۱۲ قیراط‌.

● کالاهائی که با طلا تکمیل شده‌اند:

این عبارت، در خصوص اجناسی به­کار می‌رود که از فلزی غیر از طلا ساخته شده اند و سپس با آلیاژی از طلاپوشانده شده‌اند. اجناسی در این طبقه قرار می‌گیرند که حداقل وزن آنها را طلا تشکیل داده باشد وآن را به­صورت یک خط کسری چاپ می‌کنند. اطلاعات داده شده در مورد قیراط، بیانگر این مطلب است که وزن طلا در آلیاژ به­کار رفته، در مقایسه باحداکثر آن (۲۴ قیراط‌) چقدر است‌. به­عنوان مثال‌:

۱/۱۰ = ده درصد از وزن کالا از آلیاژ طلا می‌باشد.

۱۲K = ۱۲ قسمت از ۲۴ قسمت وزن آلیاژ پوشش دهنده­ی طلا می‌باشد.

GF = حروف اختصاری برای کالاهایی که با طلا تکمیل شده‌اند.

در نتیجه، یک کالا که در گروه تکمیل شده با طلا قرار می‌گیرد، می‌بایست حامل علائم ۱/۱۰ ۱۲K GFباشد. کالاهای این طبقه، تا زمانی که از تمامی سطوح آنها به­طور یکسان استفاده شود، درخشندگی خود راحفظ می‌کنند. رنگ بعضی از فریمهای طلایی در نقاط تماس به صورت نقره­ی مایل به خاکستری نمایان‌می‌شود. در پاره‌ای از موارد به دلیل از بین رفتن طلای آن و اکسید شدن فلز زیر آن، فریم، سبز رنگ می‌شود. درصورتی که قسمتهای یک فریم با درصد طلای متفاوت ساخته شده باشد، کمترین درصد طلای به­کار رفته‌در یک قسمت از عینک را می‌بایست بر روی آن چاپ نمایند. به­عنوان مثال : اگر مشخصات دسته­ی عینک ۱/۸ ۱۲K GF و مشخصات تنه­ی عینک ۱/۱۰ ۱۲K GFباشد، در این صورت، مشخصاتی که می بایست درروی عینک چاپ شود، بدین قرار است : ۱/۱۰ ۱۲K GF

● کالاهائی که آب طلا داده شده‌اند:

این اجناس، از فلزات دیگری ساخته شده اند و توسط عملیات الکترولیز، سطح آنها با ورقه‌ای از طلا پوشش‌داده‌شده است. در تولید این گونه کالاها، هیچ‌گونه الزامی در نشان دادن مقدار طلای مصرفی و یا مشخص نمودن‌حداقل طلای مصرفی وجود ندا

 

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید