تغذیه و غذاهای مناسب عمل لازک چشم.

تغذیه و غذاهای مناسب عمل لازک چشم

امور مشتریان عینک نور

1398/07/15_18:52

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

تغذیه و غذاهای مناسب عمل لازک چشم

کاربرد عمل لیزیک و لازک برای کم‌کردن یا از بین بردن نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم خفیف و کنار گذاشتن عینک مشترک است با این تفاوت که لیزیک در بیماران مبتلا به نزدیک‌بینی بالا قابل انجام نیست.

خشکی چشم، مهمترین عارضه

بعد از عمل لازک یا لیزیک حدود نیمی از افراد دچار خشکی چشم می شوند که این موضوع به  یک مشکل شایع تبدیل شده است اما باید دقت کرد که در اکثر موارد این مشکل  معمولا خفیف و موقتی است، اما عده ای از افراد این مشکل را برای ماه ها یا حتی سال ها بعد از عمل تجربه می کنند.  در این میان باید به یک نکته توجه کرد و آن این که بسیاری از افرادی که به دنبال لیزیک یا لازک، دچار خشکی چشم می شوند احتمال دارد که این مشکل را نیز پیش از جراحی داشته باشند. به عنوان مثال برخی از افرادی که از لنزهای تماسی به جای عینک برای اصلاح عیوب انکساری خود استفاده می کنند به دلیل خشکی چشم لنز را نمی توانند تحمل کنند واز جراحی لیزیک بعنوان یک روش جایگزین استفاده می کنند.

خوشبختانه، قبل از انجام عمل لیزیک یا لازک می توان با انجام برخی تست های غربالگری، خشکی چشم را تشخیص داد که این موضوع سبب کمک به تشخیص و درمان خشکی چشم  می شود. بدین دلیل توصیه می شود افرادی که قصد انجام لیزیک برای رفع عیوب انکساری را دارند  قبل از جراحی با یک پزشک برای حل مشکل خشکی چشم مشاوره نمایند.

عمده ترین علل کاهش رطوبت چشم

در بعضی موارد لیزیک و یا لازک می تواند سبب خشکی شود. در واقع در حین جراحی در پروسه برش فلپ (برداشتن لایه ای از قرنیه توسط لیزر به منظور اصلاح نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم ) بسیاری از اعصابی که غدد اشکی را وادار به ترشح می نمایند قطع می شود که نتیجه آن کاهش حساسیت عصبی قرنیه است. تقریبا هفتاد درصد اعصاب قرینه ضمن ایجاد فلپ آسیب می بیند. بنابراین در بعضی مواقع، به طور موقت تحریک ترشح اشک کم شده و ترشح اشک کاهش می یابد که این عاملی برای ایجاد ناراحتی و کاهش بینایی بعد از لیزیک یا لازک است. به همین دلیل بسیاری از جراحان چشم به بیماران توصیه می کنند که از قطره های اشک مصنوعی به منظور مرطوب نگه داشتن چشم استفاده نمایند.

چه افرادی خشکی چشم را بیشتر احساس می کنند

هر چه درجه نزدیک بینی یا نمره چشم بالاتر باشد بدلیل این که سطح بیشتری از قرنیه برداشته می شود احتمال خشکی چشم افزایش می یابد. افراد مسن به خصوص خانم هایی که دچار یائسگی شده اند و افرادی که از داروهای ضد آلرژی مانند آنتی هسیتامین، دارو های فشار خون یا داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند نیز خشکی بیشتری پس از جراحی تجربه خواهند کرد زیرا این داروها می تواند سبب کاهش رطوبت چشم شود. البته افرادی که در مناطق با آب و هوای خشک زندگی می کنند نیز از این عارضه بی بهره نیستند.

برای خشکی چشم از تغذیه کمک بگیرید

اگر شما مبتلا به خشکی چشم هستید معمولا توصیه می شود به مدت چند هفته قبل از جراحی و بعد از آن  از مکمل های حاوی امگا ۳ یا غذاهای غنی از آن مانند ماهی، روغن بذر کتان و خرفه استفاده کنید.  این قبیل روغن ها سبب بهبود رطوبت چشم می شود.

مصرف حداقل ۸-۶  لیوان آب در روز کمک به حفظ رطوبت چشم ها می کند. همچنین ممکن است پزشک معالجتان قطره های اشک مصنوعی را قبل از جراحی برای شما تجویز نماید. گاهی جراح  برای تحریک چشم برای ساخت اشک، قطره های چشمی مخصوص را قبل و بعد از جراحی لیزیک تجویز می نماید. این قبیل قطره ها بعد از جراحی سبب بازسازی و کاهش سریع حساسیت  قرنیه بعد از جراحی و در نتیجه برگرداندن رطوبت طبیعی چشم می شود.

قبل و بعد از عمل لیزیک یا لازک، رژیم غذایی خاصی وجود ندارد اما رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل مقادیر کمتر شکر و قند های ساده، کاهش مصرف غلات تصفیه شده و جایگزین کردن آن با غلات کامل، کاهش مصرف غذاهای سرخ شده، کاهش استفاده از چای و قهوه و استعمال دخانیات ، مصرف رژیم سرشار از میوه و سبزی تازه و مصرف مرکبات مانند گریپ فروت، پرتقال و لیمو که غنی از ویتامین ث است توصیه می شود.

البته مصرف سبزیجاتی مانند جعفری و برگ های کرفس به دلیل  مقدار فراوانی از پیش ساز ویتامین های مفید برای سلامت چشم و مصرف سیر و پیاز به علت داشتن گوگرد وخواص آنتی اکسیدانی آن به حفظ رطوبت چشم کمک می کند.

 

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید