مراقبت های بعد از عمل لیزر چشم (لازک، لیزیک و پی آرکی).

مراقبت های بعد از عمل لیزر چشم (لازک، لیزیک و پی آرکی)

امور مشتریان عینک نور

1398/07/15_18:42

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

 

مراقبت های بعد از عمل لیزر چشم (لازک، لیزیک و پی آرکی)

اکثر اوقات وقتی واژه جراحی به گوشمان می‌خورد، یکی از نخستین چیزهایی که به ذهنمان متبادر می‌شود دوران بهبود طولانی و دردناکی است که روند معمول زندگی را برای مدت‌ها مختل می‌کند. خوشبختانه این تصور وحشتناک درباره جراحی لیزر چشم واقعیت پیدا نمی‌کند. فرایند التیام پس از یک عمل کوتاه 5 تا 15 دقیقه‌ای شروع می‌شود و ظرف فقط چند روز کاملاً بهبود می‌یابید.

پس از انجام جراحی چشم با لیزر در کلینیک چشم‌ پزشکی دکتر یادگاری باید به دقت از توصیه‌های متخصص پیروی کنید تا امکان بروز عوارض به حداقل برسد. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره لیزر چشم کسب کنید یا از یکی از متخصصین کلینیک چشم‌ پزشکی دکتر یادگاری وقت مشاوره بگیرید، پل ارتباطی ما با شما شماره‌ 02188672802 است.

بلافاصله پس از جراحی لیزر چشم

بعد از جراحی حتماً هماهنگی لازم را به عمل بیاورید تا یکی از نزدیکان شما را به منزل برساند. برای محافظت از چشم باید عینک آفتابی به چشم بزنید یا چشم‌ها را با پد بپوشانید. به خاطر داشته باشید که پس از جراحی لیزر چشم اجازه رانندگی ندارید. بدن در نخستین مرحله دوران بهبود واکنش التهابی پیش بینی شده‌ای را نشان می‌دهد که نتیجه آن تورم است. بدن مایعات و گلبول‌های سفید را برای تسریع فرایند التیام به ناحیه جراحی شده می‌فرستد.

قرنیه پس از جراحی چشم با لیزر اندکی ورم می‌کند. متورم شدن قرنیه پس از جراحی چشم اندکی باعث تاربینی می‌شود، اگرچه به وضوح متوجه افزایش قدرت دید می‌شوید.

این واکنش کاملاً قابل انتظار است و ورم قرنیه و تاری مختصر دید معمولاً ظرف فقط 24 ساعت برطرف می‌شود. تا این زمان مهم‌ترین و سخت‌ترین مرحله دوران بهبود سپری شده است و باید برای چک‌آپ به متخصص مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکلی برای دنبال کردن روند معمول زندگی وجود ندارد.

ازسرگیری معمول فعالیت‌ها پس از عمل لیزر چشم

پس از جراحی چشم با لیزر (لیزیک، لازک یا پی آر کی) نباید ساعت‌های متمادی به تماشای برنامه‌های تلویزیونی بنشینید. متخصصین توصیه می‌کنند که حداقل روز اول پس از عمل به صفحه‌های نمایش، تلویزیون، تبلت و رایانه، خیره نشوید.

این دوران تنها زمانی است که باید روی صندلی عقب ماشین بنشینید و استراحت کنید. پس از اتمام جراحی و مرخص شدن از کلینیک و یا برای هر سفر دیگری به هیچ وجه رانندگی نکنید و از یکی از دوستان یا اعضاء خانواده بخواهید، مسئولیت رفت و آمدتان را به عهده بگیرد. پس از جراحی یا زمانی که فردای عمل برای معاینه به کلینیک مراجعه می‌کنید، نمی‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. اما اگر جراح پس از معاینه روز پس از عمل متوجه مشکلی نشود، می‌توانید دوباره از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

اکثر بیماران می‌توانند پس از یک روز دوباره رانندگی کنند و بدون زحمت دادن به دیگران در محل کار حاضر شوند. لازم به ذکر است که دیدن هاله اطراف منبع‌های نور، دیدن جرقه‌های نور، تاربینی و نوسان دید تا چند هفته طبیعی است، بنابراین اگر لازم است رانندگی کنید، حتماً مراقب باشید و به ویژه شب‌ها در نهایت احتیاط رانندگی کنید. این علائم به تدریج و ظرف چند هفته برطرف می‌شود و به مدت یک تا سه هفته پس از عمل تحت نظر خواهید بود.

مراقبت‌های پس از عمل لیزر چشم در محیط کار

اکثر بیماران می‌توانند مدت کوتاهی پس از عمل در محیط کار حاضر شوند. با این حال نکته‌های کوچکی را باید رعایت کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

همان‌طور که اشاره کردیم، خیره شدن به صفحه‌های نمایش به مدت طولانی برای چشم مضر است؛ چون این کار و موارد دیگری مانند تهویه هوا باعث خشکی چشم می‌شود. اگر لازمه شغل شما کار کردن با رایانه یا نگاه کردن به صفحه‌های نمایشگر است، حتماً  از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید تا چشم مرطوب بماند.

اگر به کار ساختمانی اشتغال دارید، در محیط‌های ساخت و ساز باید از چشم‌ها مراقبت بیشتری بکنید، چون در این شرایط احتمال ورود گرد و غبار به داخل چشم بسیار بالا است. عینک ایمنی و توصیه‌های مراقبتی را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید، چشم تحریک نشود و عوارض نامطلوب بروز نیابد.

بهبودی کامل پس از جراحی لیزر چشم

در عمل لیزیک بافت فلپی در قرنیه ایجاد می‌شود که بهبود و تقویت بافت آن حدوداً سه روز پس از جراحی شروع می‌شود. بنابراین در این مرحله می‌توانید به باشگاه بروید و ورزش‌های سبک را شروع کنید.

پیاده‌روی، دوچرخه ثابت و بلند کردن وزنه‌های سبک ورزش‌هایی است که انجام دادن آنها پس از جراحی لیزر چشم خطری ندارد. چون قرنیه هنوز کاملاً بهبود نیافته است، نگذارید عرق وارد چشم بشود و چشم‌ها را تا دو هفته پس از عمل نمالید.

بافت قرنیه در هفته دوم بیشتر التیام می‌یابد و دیگر انجام دادن ورزش‌هایی مانند تنیس، اسکواش، شنا، دوچرخه سواری کوهستان و اسکی، البته به شرط استفاده از عینک مناسب، اشکالی ندارد. ورزش‌های پربرخوردی مانند بوکس، هنرهای رزمی و اسکی روی آب حداقل تا یک ماه پس از جراحی لیزیک ممنوع است. حتماً از جراح بخواهید که درباره ازسرگیری ایمن فعالیت‌ها راهنمایی‌تان کند.

همان‌طور که دوران بهبود طی می‌شود و بهتر و تیز‌بینانه‌تر می‌توانید اطراف خود را ببینید، لازم است که چند بار سه، شش و دوازده ماه پس از جراحی به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی وجود ندارد. قرنیه شش ماه پس از عمل کاملاً بهبود می‌یابد، بنابراین دید اکثر بیماران قبل از آخرین چک‌آپ پس از عمل شفاف و پایدار می‌شود.

احتیاط‌ها

دوش گرفتن یا شستن سر تا اتمام روز اول پس از جراحی ممنوع است.

هنگام استحمام احتیاط کنید. مراقب باشید زمان شستن موها کف وارد چشم نشود و زمان استفاده از اسپری مو و لوسیون اصلاح احتیاط کنید.

حداقل تا یک ماه از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید.

تا زمانی که کاملاً احساس راحتی نکرده‌اید، رانندگی نکنید. حتماً قبل از شروع دوباره رانندگی با پزشک مشورت کنید.

تا یک هفته پس از عمل هنگام خوابیدن عینک محافظ به چشم بزنید.

تا یک هفته اجازه ندهید آب شیر وارد چشم‌ها شود.

حداقل تا سه ماه پس از عمل استخر، سونا و چشمه آب گرم نروید.

هرگونه آرایش چشم حداقل تا یک هفته پس از جراحی لیزر چشم ممنوع است. لوازم آرایش مصرف شده قبلی را دور بیاندازید تا دچار عفونت چشم نشوید.

حداقل تا ده روز موها را رنگ یا فر نکنید.

به مدت دو روز هیچ ورزشی نکنید.

تا یک ماه هنگام ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی از محافظ چشم استفاده کنید.

به مدت دست‌کم هفت روز به محیط‌های کثیف و پر از گرد و خاک نروید.

نور شدید خورشید آسیب دیدن چشم را در پی دارد، بنابراین تا یک سال عینک آفتابی را در روزهای آفتابی فراموش نکنید.

دیدن هاله و نورهای درخشان، دشوار بودن رانندگی در شب و دیگر اختلال‌های دید تا پایدار شدن دید نگران کننده نیست. اگر درمان یا اصلاح دیگری لازم باشد، باید برای عمل ثانویه تا زمان پایدار شدن وضعیت چشم و دو معاینه‌ای که در وقفه‌های زمانی سه ماهه انجام می‌شود، صبر کنید.

لازم به ذکر است که اگرچه دید دور پس از عمل مجدد بهبود می‌یابد، اما بعید است که دیگر علائم مانند دیدن هاله یا جرقه‌های نور برطرف شود.

 

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید