لنزهای تماسی.

لنزهای تماسی

امور مشتریان عینک نور

1398/07/02_18:2

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی مانند عینک وعمل لیزیک، قادرند دید دور ، نزدیک و آستیکماتیسم شما را اصلاح نمایند. لنزهای تماسی میدان دید وسیع تر و بدون محدودیت که برای ورزش بیشتر مورد نیاز است را فراهم می کند.

لنزهای تماسی برای حدود صد سال در اختیار ما بوده اند. در این مدت مزایای زیادی باعث استفاده از این لنزها شده اند. اگر شما مایل به استفاده از لنز تماسی هستید مرحله ی اول این است که به چشم پزشکتان مراجعه کنید. لنز روی چشم شما قرار داده می شود وبر اساس موقعیت آن ، ساختمان آن و وضعیت اشک ، بهترین نوع آن تعیین می گردد.

انواع متفاوتی از لنرهای تماسی وجود دارند که آنها را بر اساس موارد ذیل می توان تقسیم بندی کرد :

جنسی که از آن ساخته شده اند.

مدتی که شما میتوانید لنز را بدون برداشتن در چشم نگه دارید.

چه زمانی باید آن را عوض کنید.

نوع طراحی لنز

مواد سازنده لنزهای تماسی :

بر این اساس سه نوع لنز تماسی داریم :

لنزهای سخت که از جنس PMMA ساخته شده اند که استفاده از آنها نادر و محدود است.

لنزهای نرم : که بیشتر از پلاستیک دارای آب و شبیه ژل ساخته شده اند. اینها از عنبیه ( قسمت رنگی چشم ) بزرگتر هستند.

لنزهای GP : که به آنها RGP یا نفوذ پذیر در مقابل اکسیژن هم می گویند از جنس پلاستیک بدون آب ساخته شده اند و به ویژه برای پیر چشمی و آستیکماتیسم بالا مفید است. این لنزها عموما هشت میلی متر قطر دارند که کوچکتر از عنبیه چشم شما هستند.

از ابتدای تولید لنزها نرم در سال 1971 تا کنون بیشتر آنها از جنس پلاستیک هیدروژل ساخته شده اند. اخیرا لنزهای جدید هیدروژل – سیلیکون تولید شده است. این لنزها برای بسیاری از افراد مناسب هستند چون نفوذ پذیری بالایی برای اکسیژن دارند و احتمال خشکی چشم بسیار کمتر است.

مدت زمان استفاده از لنز :

از سال 1972 هرکس از لنز استفاده می کرد باید شب آنرا برداشته و در محلول جهت تمیز شدن قرار می داد با تولید لنزهای extended wear افراد قادرند با لنزهایشان بخوابند.

اکنون لنزها از نظر زمان استفاده به دو دسته تقسیم می شوند :

روزانه : که حتما باید شب برداشته شود.

extended wear : که شب میتواند استفاده شود ، معمولا برای هفت روز بدون برداشتن. یک نوع از این لنز به نام continuous wear که میتواند برای سی شب استفاده شود.

فواصل تعویض لنزهای تماسی :

یکی از مشکلات لنزهای تماسی چسبیدن پروتئین و چربی به آن که به طور طبیعی در اشک وجود دارند است که باعث ناراحتی شده و محیطی برای عفونت ایجاد میکند. اینها توسط محلول لنز برداشته میشود. اما اگر این جرمها ثابت بمانند لنز باید عوض شود.

لنزهای یک بار مصرف :

اولین بار در سال 1987 تولید شد که مشکلات فوق را به گونه ای حل می کند. (البته واژه ی یک بار مصرف مانند مواد دیگر در رابطه با لنز صدق نمی کند ) شامل موارد زیل است.

یک بار مصرف روزانه - هر روز تعویض می شود.

یک بار مصرف ( فقط در طول روز استفاده می شود ) - هر دو هفته باید عوض شود.

یک بار مصرف ( در طول شبانه روز استفاده می شود ) - هر هفته باید عوض شود.

continuous wear ( برای 30 روز استفاده می شود) - ماهانه تعویض می شود.

تعویض برنامه دار که ماهانه یا کمتر تعویض می گردد.

انواع طراحی لنزهای تماسی:

تعداد لنزها با طراحی هایی متفاوت برای مشکلات گوناگون چشم در دسترس هستند.

کروی : که معمولا گرد طراحی شده اند نزدیک بینی ودوربینی را اصلاح می کنند.

دوکانونه : لنزهای دارای دو ناحیه متفاوت برای دور نزدیک برای اصلاح پیر چشمی می باشند که این یک تغییر وابسته به سن است که توانایی طیف دیدن کاهش می یابد.

ارتوکراتولوژی : لنزهایی است که برای شکل دهی به قرنیه در خواب طراحی شده است و در طول روز استفاده نمی شود.

توریک : علاوه بر دور بینی و نزدیک بینی آستیکماتیسم چشم را هم اصلاح می کند.

تمام این لنزها بر اساس هر فرد تجویز می شود. علاوه بر لنزهای فوق لنزهای دیگری هم در دسترس هستند که برای موارد خاص مانند اصلاح قوز قرنیه کاربرد دارد.

 

اشکال گوناگون لنز تماسی :

رنگی : تعدادی از لنزهای مذکور فوق به فرم رنگی هم موجودند که باعث تغییر در ظاهر و رنگ چشم می گردند مثلا چشم سبز را سبزتر می کنند و یا قهوه ای را آبی می گردانند.

با جلوه های ویژه : که به آنها لنزهای تئاتر یا نوظهور نیز می گویند و باعث می شود ظاهرچشم شما شبیه مثلا گریه و یا... گردد.

پروتزی : لنزهای رنگی در موارد خاص پزشکی استفاده می شود. هنگامی که یک چشم ظاهر خود را به دلیل تصادف یا بیماری از دست داده است از این لنزها برای برگرداندن ظاهر طبیعی و یا پوشاندن شکل نامتعارف آن استفاده می شود.

اختصاصی : زمانیکه هیچکدام از لنزهای رایج برای شما مفید نباشد لازم است یک لنز برای شما طراحی گردد.

جاذب اشعه ی ماوراء بنفش : امروزه از این خاصیت در لنزها برای پیشگیری از بیماری های چشمی که توسط اشعه UV ایجاد می گردد استفاده می شود. هرچند چون لنز کل چشم را نمی پوشاند مانند یک عینک آفتابی خوب از چشم محافظت نمی کند.

مخلوط (هیبرید ) : یک نوع لنز با مرکز GP و پوشش بیرونی نرم ساخته شده که هم اثرات لنز سخت را دارد و هم راحتی لنز نرم.

کدام لنز تماسی برای شما مفید است :

در ابتدا لنز شما باید مشکلی را که شما می خواهید به خاطر آن از لنز استفاده کنید را برطرف سازد. لنز تماسی شما ممکن است دوربینی ، نزدیک بینی ، آستیگماتیسم و یا مخلوط اینها را اصلاح کند.

دوم ، لنز باید اندازه چشم شما باشد. برای نیل به این مقصود دهها و هزاران لنز با قطر و انحنای متفاوت تولید شده است. البته هر نوع لنز تجاری همه اندازه ها را ندارد.

مهارت پزشک شما در این است که بر اساس فیزیولوژی و شماره چشم شما بهترین لنز را بر اساس دو فاکتور بالا برای شما تجویز نماید.

سوم ممکن است شما نیاز پزشکی دیگری داشته باشید که با توجه به آن لازم است لنز خاصی استفاده شود مانند زمانیکه چشم شما مستعد خشکی می باشد.

در آخر خواسته شما مانند رنگ و قیافه لنز و استفاده در شب در نظر گرفته می شود.

 

مراقبتهای استفاده از لنز :

جابجایی (برداشتن و گذاشتن) ، ضد عفونی کردن و نگهداری از لنز باید ساده باشد. چند سال قبل شما به چند بطری برای محصولات تمیز کننده و قرصهای آنزیم برای مراقبت مناسب نیاز داشتید. امروزه اکثر مردم از محلولهای چند منظوره ( یعنی هم تمیز کردن و هم نگهداری ) استفاده می کنند. برخی از افراد که چشمان حساسی دارند لازم است از محلولهای بدون مواد نگهدارنده استفاده کنند که دارای هیدروژل پراکسید است. البته شما می توانید با استفاده از لنزهای یکبار مصرف روزانه نگهداری از لنز را کنار بگذارید.

 

مشکلات لنزهای تماسی :

خطا و ناراحتی ممکن است در لنز مناسب شما رخ دهد. افراد مختلف واکنشهای متفاوتی در مقابل مواد لنز و محلول آن نشان می دهند. درست بودن پارامترهای لنز شما مانند شماره ، قطر ، انحنا پس از استفاده از لنز بطور قطعی مشخص می شود. این امر بخصوص برای لنزهای با خواص ویژه مانند دوکانونه و توریک بیشتر صدق می کند.

اگر شما تجربه ناراحتی یا دید ضعیف با استفاده از لنز دارید ممکن است تغییر لنز به شما کمک کند. امروزه لنزهای متفاوتی در دسترس هستند تا راحتی ، دید خوب و سلامت چشم را برای شما تامین نمایند. اگر شما احساس راحتی یا دید خوب ندارید از پزشکتان کمک بخواهید.

لنزهای تماسی سیلیکون - هیدروژل :

یک نسل جدید از لنزهای تماسی با نفوذپذیری برتر که می تواند میزان بی سابقه ای از اکسیژن را از خود عبور دهد، و شما را قادر می سازد سی روز متوالی بدون برداشتن از لنز استفاده نمائید. لنزهای هیدروژل – سیلیکون یک پیشرفت غیر منتظره در مقایسه با لنزهای نرم هیدروژل سنتی است زیرا سیلیکون به اکسیژن که برای سلامت قرنیه لازم است نفوذ پذیری بسیار بیشتری دارد. حدود 6 تا 7 برابر.

لنزهای سیلیکون هیدروژل چگونه کار می کنند :

لنزهای معمولی از پلی مر هیدروژل ( پلاستیک نرم و دارای آب ) ساخته شده است.پلاستیک به اکسیژن نفوذپذیر نیست پس آب درون آن وظیفه حمل اکسیژن را به عهده میگیرد. اما آب تنها میزان محدودی اکسیژن را می تواند حمل کند و علاوه بر آن لنزها با افزایش زمان استفاده، آب خود را از دست می دهند.

سیلیکون به اکسیژن نفوذپذیر است بنابراین لنزهای سیلیکون هیدروژل هر دو اثر آب و پلی مر را جهت نفوذ اکسیژن اعمال می کند.

فایده استفاده از این لنز راحتی و آسودگی است.

لنز سیلیکون هیدروژل به نسبت لنز هیدروژل معمول آب کمتری دارد و در نتیجه در طول استفاده مستعد از دست دادن آب نیست و برای افرادیکه طولانی مدت از این لنز استفاده میکنند در آخر روز راحتی بیشتری دارند.

این لنز تنها لنز در دسترس است که برای مدت سی روز می تواند استفاده شود. ( continuous wear )

 

لنزهای سی روزه :

شروع این لنزها در سال 1998 بود اما به دلیل دغدغه سلامتی و ریسک پایان یافت.

آیا شما لنزی می خواهید که سی روز بدون برداشتن از آن استفاده نمائید ؟ لنز سیلیکون هیدروژل میتواند این امر را برای شما ممکن سازد. البته اگر شما نامزد مناسبی باشید.

امروزه لنزهای جدید سیلیکون هیدروژل بدلیل مهیا کردن اکسیژن بیشتر برای چشم نسبت به لنزهای قدیمی ، استفاده سی روزه ممتد را میسر ساخته اند. چون لنز پس از یک ماه تعویض می گردد و از رسوب مواد در طولانی مدت در سطح لنز پیشگیری میشود. سلامت استفاده سی روزه از این لنزها در مطالعات بالینی ثابت شده است.

در مطالعات نشان داده شد که احتمال کراتیت میکروبی ( یک عفونت قرنیه که می تواند سبب کاهش دید شود ) کمتر از0.18 درصد است و احتمال کرانیت میکروبی که به دنبال آن دید کاهش یابد کمتر از 0.04 درصد است. این احتمال از حالت استفاده روزانه بیشتر است اما برای بسیاری سود استفاده ممتد مقدم است.

بعلاوه در مطالعه ای در انگلستان نشان داده شد که افرادیکه با لنزهای هیدروژل قدیمی می خوابند پنج بربر شانس کرانیت بالاتری نسبت به لنز هیدروژل سیلیکون دارند.

 

لنز سیلیکون هیدروژل ، یک جایگزین برای لیزیک

استفاده سی روزه از لنز فوایدی شبیه عملهای لیزری چشم دارد. استفاده ممتد برای افرادیکه مایل به عمل جراحی هستند اما استطاعت مالی آن را ندارند یا از خطرات احتمالی آن نگرانند و یا کاندیدای مناسبی برای این عمل نیستند ، می تواند مفید باشد.

 

 

عینک نور : 02532943049

 

 

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید