کوتینگ های رنگی .

کوتینگ های رنگی

امور مشتریان عینک نور

1398/08/02_11:40

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد        

 

 

کوتینگ های رنگی

با افزودن اکسید فلزی در خلأ می توان کوتینگ جاذب یا در واقع همان کوتینگ رنگی را بر روی عدسی اعمال کرد. این کوتینگ ها چندین مزیت دارند:

کوتینگ های رنگی را می توان پاک کرد و عدسی را با رنگ جدید و یا میزان عبوردهی متفاوت مجدداً رنگ کرد به طوری که اگر کوتینگ قبلی کهنه و پوسیده شده باشد و یا اگر رنگ موجود بر روی عدسی و یا تیرگی رنگ موجود بر روی عدسی و یا تیرگی موجود جوابگوی نیاز فرد مصرف کننده نباشد به راحتی می توان کوتینگ رنگی عدسی را تغییر داد.

یکی از ویژگی های عدسی های دارای کوتینگ رنگ که نباید نادیده گرفت همواری و یکنواختی منحنی عبور دهی این قبیل کوتینگ ها است. عدسی های رنگی که به واسطه کوتینگ رنگ تولید می شوند در مقایسه با عدسی های شیشه ای رنگی که رنگ مورد نظر در ماده سازنده عدسی وارد می شود و یا در مقایسه با عدسی های پلاستیکی رنگی که با فرو بردن عدسی در محلول رنگ تولید می شود، در امتداد طیف مرئی منحنی یکنواخت تر و هموارتری دارند. علاوه بر این قبیل کوتینگ ها تقریباً همان نسبت که طیف مرئی را جذب می کنند طول موج های بلندتر نزدیک به پرتو مادون قرمز را نیز جذب می کنند.

در گذشته گفته می شد که عدسی های دارای کوتینگ رنگ را به صورت خشک نباید تمیز کرد بلکه ترجیحاً ابتدا باید با آب شسته شود و سپس با یک پارچه نرم و لطیف خشک شود و یا اینکه ابتدا با یک پارچه مرطوب آن را تمیز کرد و سپس با یک پارچه نرم و لطیف خشک نمود. خوشبختانه امروزه کوتینگ های رنگ دوامشان نسبت به سابق خیلی بیشتر است و این به واسطه استفاده از تکنولوژی های پیشرفته امروزی می باشد زیرا امروزه برای اعمال کوتینگ رنگ بر روی عدسی همان تکنولوژی پیشرفته ای که برای اعمال کوتینگ ضد بازتاب بر روی عدسی استفاده می شود، به کار می رود.

کوتینگ های رنگی در عدسی های شیشه ای

کوتینگ های رنگی برای عدسی های شیشه ای قطعاً مناسب است چرا که این کوتینگ ها بدون در نظر گرفتن نمره عدسی در همه سطح شیشه به صورت یکنواخت و یکدست قرار می گیرند. میزان عبوردهی در عدسی های شیشه ای دارای کوتینگ رنگی قابل پیش بینی است. در حالی که عدسی های رنگی که رنگ به ماده مذاب شیشه  افزوده می شود، قسمت هایی از شیشه که ضخیم تر هستند رنگشان نیز تیره تر می شود. به همین دلیل است که یک رنگ  درجه C در یک عدسی شیشه ای مثبت نمره بالاتر به طور قابل ملاحظه ای تیره تر از یک عدسی شیشه ای پلانو خواهد بود، درحالی که چنین مشکلی در عدسی های شیشه ای که دارای کوتینگ رنگ هستند وجود ندارد.

از آنجایی که عدسی های دارای کوتینگ رنگ از عدسی های شفاف ساخته می شود. بنابراین نوع رنگ و گستره عبوردهی نور در آن ها بسیار وسیع است. این ویژگی مزیت بسیار خوبی است به ویژه در عدسی های شیشه ای چند کانونه، زیرا عدسی های چند کانونه شیشه ای که رنگ مستقیماً در درون ماده سازنده شیشه افزوده می شود، تنوع رنگ و گستره عبوردهی بسیار محدود است ولی نوع دارای کوتینگ رنگ از تنوع بیشتری برخوردار است.

کوتینگ رنگ در عدسی های پلاستیکی:

از آنجایی که برای رنگ کردن عدسی های پلاستیکی به سادگی آن ها را در درون محلول رنگی مورد نظر فرو می برند و عدسی رنگی خوبی نیز به دست می آید، بنابراین برای رنگ کردن عدسی های پلاستیکی معمولاً از کوتینگ رنگ استفاده نمی کنند. با این حال پلاستیک های CR-39، پلاستیک های فشرده و عدسی های پلی کربنات را به روش کوتینگ نیز می توان رنگ کرد. از آنجایی که رنگ کردن عدسی های فشرده و پلی کربنات محدودیت های خاصی دارد، بنابراین استفاده از کوتینگ های رنگ به عنوان یک جایگزین چند کاربردی پیشنهاد می شود.

کوتینگ های ضد بازتاب:

کوتینگ ضدبازتاب (AR) یک یا چند لایه شفاف و نازک است که بر روی سطح عدسی قرار می گیرد. هدف از استفاده از کوتینگ ضد بازتاب عبارت است از:

۱)  کاهش بازتاب های ناخواسته از سطح عدسی

۲) افزایش مقدار نوری که از عدسی عبور می کند تا به چشم برسد.

 

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید