عینک آنتی رفلکس چیست و چه مزایایی دارد؟.

عینک آنتی رفلکس چیست و چه مزایایی دارد؟

امور مشتریان عینک نور

1398/07/23_18:44

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

عینک آنتی رفلکس چیست و چه مزایایی دارد؟

عینک آنتی رفلکس (ضد بازتاب نور) عینکی است که از روکش‌های مخصوصی به نام "آنتی رفلکس" بهره می‌برد. این روکش با دریافت حداکثری نور و وارد کردن‌ آن‌ها به چشم فرد، دید را بهبود می‌بخشد و خستگی چشم‌ها را کاهش می‌دهد. این عینک‌ها ضریب انکسار کمتری دارند و نور کمتر بازتاب می‌شود.

مزیت‌های عینک آنتی رفلکس

این ویژگی‌ها به دلیل خاصیت روکش آنتی رفلکس است که عملا می‌تواند رفلکس‌ها و بازتاب‌ها را از جلو و پشت سطح لنز عینک‌های شما حذف کند. وقتی که این رفلکس‌ها از بین می‌روند، نور بیشتری در لنزهای شما حرکت می‌کند تا حدت بینایی شما را با مداخله کمتر بهینه کند (به خصوص شب‌ها) و باعث شود لنزها تقریبا پنهان شوند که نتیجه آن این است که چهره شما را جذاب‌تر نشان می‌دهد و توجهات بیشتری را به سمت چشمان شما جلب خواهدکرد و نیز باعث می‌شود شما بتوانید ارتباط چشمی بهتری با دیگران برقرار کنید.

شیشه یک عینک آنتی رفلکس به خصوص زمانی که در لنزهایی با شاخص بالا استفاده می‌شود، بسیار مفید است چراکه این لنزها رفلکس بیشتری نسبت به لنزهای عادی پلاستیکی دارند. به طور کلی، هرچه شاخص انکسار مواد لنز بیشتر باشد، نور بیشتری از سطح لنز رفلکس (بازتاب) می‌شود.

به عنوان مثال لنز‌های عادی پلاستیکی تقریبا ۸ درصد نور‌هایی که به لنز برخورد می‌کند را بازتاب می‌دهد بنابراین فقط ۹۲ درصد نور موجود به چشم شما برای دیدن می‌رسند. لنز‌های پلاستیکی با شاخص بالا تا ۵۰ درصد بیشتر از انواع عادی (تقریبا ۱۲ درصد نور موجود) نور را رفلکس می‌کنند بنابراین حتی در این نوع لنز‌ها نور کمتری برای دید چشم وجود خواهد داشت. این مشکل همانگونه که مشخص است به خصوص در شرایط کم نور مانند رانندگی در شب مشکل‌زا خواهد بود.

عینک آنتی رفلکس

روکش آنتی رفلکس مدرن می‌توانند به خوبی رفلکس و بازتاب نور لنز‌های عینک را از بین ببرند و باعث شوند  ۹۹.۵ درصد نور موجود به خوبی از لنز‌ها عبور کند و برای دید بهتر وارد چشم شوند.

روکش آنتی رفلکس همچنین می‌تواند باعث شود تا لنز عینک‌های شما غیر قابل دیدن باشد و در نتیجه افراد بتوانند چشمان شما و حرکات صورتتان را واضح‌تر ببینند. عینک های آنتی رفلکس همچنین جذابتر هستند بنابراین شما می‌توانید در همه شرایط نوری بهترین ظاهر را داشته باشید.

مزیت عینی لنزهایی که دارای شیشه آنتی رفلکس هستند، دید دقیق‌تر با بازتاب کمتر در رانندگی شبانه است.

زمانی که از این نوع روکش در لنزهای فتوکرومیک استفاده می‌شود، راحتی و شفافیت این لنزهای با کیفیت را در شرایط مختلف و بدون کاهش عملکرد آنها در واکنش به نور خورشید افزایش می‌دهد.

روکش آنتی رفلکس همچنین برای یک عینک‌ آفتابی استاندارد نیز مناسب است چرا که رفلکس نور خورشید به سمت چشمان شما را از قسمت پشتی لنزهای رنگی در زمانی که خورشید پشت سر شماست از بین می‌برد. به طور کلی، پوشش آنتی رفلکس فقط در قسمت پشتی سطح لنزهای عینک آفتابی استفاده می‌شود چرا که نیازی وجود ندارد که بخواهد رفلکس‌ها را از جلوی سطح لنزهای رنگی مشکی حذف کند. بیشتر لنز‌های با کیفیت آنتی رفلکس دارای ویژگی‌های خاصی هستند که تمیز‌کردن لنزهای آن را آسانتر می‌کند.

چگونه از روکش آنتی رفلکس استفاده می‌شود؟

استفاده از روکش‌های آنتی رفلکس به لنزهای عینک کاری بسیار تکنیکی و حساس است که از تکنولوژی‌هایی مانند رسوب خلا در آن استفاده می‌شود.

اولین مرحله در روند استفاده از روکش آنتی رفلکس، تمیزکردن دقیق و بررسی آن‌ها برای عیب‌یابی به صورت چشمی و ذره‌بینی است. یک لکه کوچک، پرز کوچک و حتی یک تار مو روی لنز در طول روند پوشش دادن لنز می‌تواند باعث ایجاد نقص در روکش آنتی رفلکس شود.

به طور عادی، خط تولید این محصولات شامل چندین قسمت شستشو و تمیزکاری است که یکی از آنها تمیزکردن فراصوت به منظور از بین بردن هرگونه اثر حاصل آلاینده‌هاست. پس از این، خشک کردن هوایی و گرمادهی به لنزها در کوره‌های مخصوص به منظور پاک کردن هرگونه رطوبت و گاز از سطح لنز انجام می‌شود.

این لنز‌ها سپس در قفسه‌های فلزی مخصوص با لولاهای فنری قرار داده می‌شوند تا ایمن نگه داشته شوند و در عین حال تمام سطوح لنز موجود در شیشه را پوشش دهند. سپس این قفسه‌های فلزی در محفظه شیشه‌ای قرار داده می‌شوند. درب محفظه مهر و موم می‌شود و سپس هوا به منظور ایجاد خلا از محفظه خارج می‌گردد.

عینک آنتی رفلکس

در حالی‌که قفسه‌های لنز در محفظه شیشه‌ای چرخش می‌یابند، یک منبع نیرو در دستگاه، پرتوهای الکترون را در یک ظرف مخصوص ذوب فلز متمرکز می‌کند که شامل مجموعه‌ای از اکسیدهای فلزی در قسمت‌های جداگانه است.

زمانی که پوشش فلزی توسط الکترونها بمباران می‌شوند، در محفظه شیشه‌ای بخار شده و به سطح لنز می‌چسبند که نتیجه آن ایجاد یک  لایه نازک میکروسکوپی بر روی لنز است.

برخی عینک‌ها از تولید کارخانه، روکش آنتی رفلکس را در هر دو طرف سطح لنز دارند. روکش دیگر لنزها، به خصوص لنزهای تدریجی و دیگر لنزهای مولتی فوکال (چندکانونی)، پس از آنکه لنزها بر اساس تجویزی که برای شما انجام شده است سفارشی شد توسط آزمایشگاه قرار داده می‌شود.

انتخاب بهترین شیشه برای عینک آنتی رفلکس

هر تولیدکننده شیشه‌های عینک آنتی رفلکس، فرمول اختصاصی خودش را دارد، اما به طور کلی همه شیشه‌های آنتی رفلکس شامل چندین لایه میکروسکوپی از اکسید‌های فلزی متناوب از شاخص‌های بالا و پایین انکسار هستند. از آنجایی که هر لایه طول موج‌های مختلف نوری دارد، هرچه لایه‌ها بیشتر باشد، رفلکس نور بیشتر خنثی می‌شود. برخی شیشه‌های با کیفیت آنتی رفلکس تا ۷ لایه را در خود جای داده اند.

بر اساس سبک زندگی شما، عینک‌سازی باید یک برند خاصی از شیشه‌های آنتی رفلکس را به شما معرفی کند. اگر شما زمان زیادی را با کامپیوتر کار می‌کنید، احتمالا پوشش آنتی رفلکس پیشنهادی به شما باید نور آبی را فیلتر کند. به عنوان مثال شرکت Hoya می‌گوید مدل Recharge EX3 که یک روکش آنتی رفلکس‌ است، نوردهی آبی پر انرژی را که توسط وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر، کتابخوان، اسمارت‌فون و حتی چراغ‌ها و لامپ‌های کم مصرف تولید می‌شود را مسدود می‌کند چراکه این نور می‌تواند به مرور به چشمان شما آسیب بزند.

بسته به فرمول تولید روکش‌ها، بیشتر لنزها با روکش آنتی رفلکس یک رنگ رسوبی واضح دارند که معمولا آبی یا سبز است و در واقع نشان‌دهنده برند شیشه آنتی رفلکس است. روکش‌های آنتی رفلکس بسیار نازک هستند. کل روکش آنتی رفلکس دارای چندلایه با فقط حدود ۰.۲ تا ۰.۳ میکرون ضخامت است و به عبارت دیگر فقط ۰.۰۲ درصد از ضخامت یک لنز عینک استاندارد و عادی را داراست.

مراقبت از عینک آنتی رفلکس

زمانی که عینک آنتی رفلکس را تمیز می‌کنید، فقط از محصولی استفاده کنید که عینک‌سازتان به شما پیشنهاد می‌کند. تمیزکننده‌های لنز با مواد شیمیایی سنگین می‌توانند به عینک آنتی رفلکس شما آسیب بزنند.

عینک آنتی رفلکس

علاوه بر این سعی کنید پیش از آنکه بخواهید شیشه آنتی رفلکس را تمیز کنید، آن را نم‌دار کنید. استفاده از پارچه خشک بر روی یک لنز خشک می‌تواند باعث ایجاد خراش شود و به دلیل این که شیشه‌های آنتی رفلکس انکسار نوری که پنهان‌کننده نواقص موجود در سطح لنز است را از بین می‌برند، ایجاد خراش بر روی آن باعث می‌شود این نواقص بیشتر در لنزهای آنتی رفلکس نسبت به شیشه‌های معمولی پدیدار شود.

 

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید