نابینایی موقت (کوری موقت) .

نابینایی موقت (کوری موقت)

امور مشتریان عینک نور

1398/07/22_19:20

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

 

نابینایی موقت (کوری موقت)

علت شایع نابینایی موقت

علل نابینایی موقت یا کوری موقت  بسته به اینکه یک چشم و یا دو چشم را درگیر کند متفاوت است.  نابینایی موقت معمولا چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. از شایع ترین دلایل نابینایی موقت می تواند : ۱- خیره شدن طولانی به صفحه نمایشگر ۲- وجود بیماری باشد. در این نوشته می خواهیم علل کوری موقت را ذکر و بررسی کنیم. تا انتهای مقاله با ما باشید.

هر یک از ما ممکن است کوری موقت ( به انگلیسی temporary blindness ) را به نوعی تجربه کرده باشیم. اهمیت این موضوع زمانی است که این نابینایی موقت می تواند نشانه ای از بیماریهای جدی تر نظیر سکته مغزی و کوری ناگهانی باشد. بنابراین مهم است که علت نابینایی موقت خود را مشخص کنیم.

تا قبل از اینکه علت کوری موقت خود را بدانید بهتر است از جهت پیشگیری و بروز مجدد آن به چشمان خود استراحت بدهید. استراحت چشمان به خصوص در زمانهایی که به صفحه نمایشگر ( گوشی و تلویزیون ، مانیتور و..) لازم و ضروری است. در ادامه شایع ترین علل نابینایی موقت را ذکر کردیم.

نابینایی موقت دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد. این دلایل از نگاه طولانی مدت به صفحه نمایشگر (کامپیوتر، لپ تاپ) تا برخی از بیماری ها متغیر است. شایع ترین علل نابینایی موقت به شرح زیر است :

۱- استفاده از تلفن همراه در تاریکی

بر اساس گزارشی از «مجله نیوانگلند» محققان بر این باورند که استفاده بیش از حد از موبایل یا تبلت منجر به نابینایی موقت یا کوری موقت در افراد می شود. نگاه کردن به صفحه نمایشگر در زمان دراز کشیدن می تواند منجر به کم سو شدن دید یکی از چشم ها شود.

زمانی که شما دراز کشیده اید و به مدت طولانی به صفحه گوشی نگاه می کنید، چند دقیقه طول می کشد تا چشمان تان به حالت طبیعی بازگردند. این روند در بلند مدت می تواند منجر به نابینایی موقت شود. استفاده از موبایل در تاریکی بخصوص در ساعات شب به هنگام دراز کشیدن در رختخواب ، همچنین می تواند باعث اختلال در خواب شود. که این اختلالات خواب نیز می تواند زمینه ساز نابینایی موقت شود.

۲- کم خوابی

یکی از دلایل شایع نابینایی موقت کم خوابی است. اگر خواب به اندازه کافی نباشد مغز عملکرد درستی نخواهد داشت. کم خوابی از لحاظ فیزیکی و روانی آسیب های شدیدی به فرد وارد می کند. همچنین کم خوابی روی عملکرد مغز و سطح هوشیاری هم تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

یکی از علایمی که فرد در صورت کم خوابی به آن دچار می شود این است که شاید چشمان فرد باز باشد ولی چیزی را مشاهده نمی کند. یعنی به فرد برای چند دقیقه حالت نابینایی موقت دست می دهد که این حالت به ویژه در مواقع رانندگی خطرناک است.

۳- میگرن چشمی

در بیماری میگرن چشمی دید افراد کاهش پیدا می کند. این اختلال باعث از دست دادن بینایی چشم در کمتر از یک ساعت در افراد می شود. مگیرن چشمی معمولا با سردرد همراه است. این عارضه به دلیل اختلالات مغز و اعصاب و سردرد های مکرر ایجاد می شود. اگر این بیماری به موقع درمان نشود اثرات خود را در چشم نمایان می سازد.

علائم میگرن چشمی در اغلب موارد به صورت موقتی بوده و خیلی شدید نیستند. اما میگرن شبکیه چشم می تواند باعث بروز دوره های موقت نابینایی کامل شود. این نوع مگیرن فقط یک چشم را درگیر می کند.

عامل مشخصی برای ایجاد میگرن شبکیه وجود ندارد، اما برخی از عوامل که ابتلا به این بیماری را تشدید می کند عبارتند  از:

گرفتگی در رگ های خونی شبکیه چشم

تغییرات سلول های عصبی شبکیه چشم

۴- کلسترول خون بالا

افرادی که دچار کلسترول خون بالا هستند دچار نابینایی موقت می شوند. این حالت شبیه کشیدن پرده روی چشم یا عبور سایه از مقابل چشم است. در این وضعیت شریان کاروتید که خون غنی از اکسیژن را به مغز می رساند به وسیله چربی مسدود شده است و دچار اختلال می شود. شریان کاروتید در قسمت چپ و راست گردن قرار دارد خون غنی از اکسیژن را به مغز می رساند.

افرادی که کلسترول بالا دارند شریان کاروتید آن ها به وسیله چربی مسدود می شود و جریان خون غنی از اکسیژن به مغز را مختل می کند. این حالت باعث نابینایی موقت یا کوری موقت در این افراد می شود.

۵- بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام.اس)

مشکلات بینایی یکی از معمول ترین و شایع ترین علائم بیماری ام.اس (ms)  می باشد. تقریبا ۳۰ درصد از بیماران در آغاز ابتلا به ام.اس دچار اختلالات بینایی می شوند. نابینایی موقت یکی از مشکلاتی است که این نوع بیماری می تواند ایجاد کند.

مشکلات شایع بینایی در این بیماران شامل موارد زیر است:

۱- حرکات غیر ارادی چشم

در برخی از افراد مبتلا به ام.اس حرکات جزئی، تکراری و سریع چشم دیده می شود. ممکن است فرد کنترل حرکت چشم ها به پایین و بالا و اطراف را از دست بدهد (دو دو زدن یا لرزش چشم). این عارضه ممکن است شدید یا خفیف باشد که فرد نتواند به درستی اجسام را ببیند.

برخی داروها و عینک های منشوری این عارضه را تخفیف داده و بهبود می بخشد.

۲- نابینایی موقت

این حالت در یک چشم و در زمان حمله بیماری (ام.اس) ایجاد می شود. حمله بیماری در زمان علائم قبلی و یا پیدایش علائم جدیدی می باشد که حداقل ۲۴ ساعت طول می کشد و فاصله این حمله تا حمله بعدی یک ماه طول می کشد. نابینایی موقت از عوارض التهاب عصب بینایی می باشد.

۳- دوبینی (دوگانگی دید)

دو بینی نوعی اختلال دید است که از یک جسم دو تصویر در ذهن احساس می شود. وقتی ماهیچه های که کنترل حرکت چشم را بر عهده دارند، هماهنگ نباشند دوبینی اتفاق می افتد. در (ام.اس) که کنترل این عضلات را بر عهده دارد دچار اشکال می شود. ممکن است این عارضه در زمانی که فرد خسته است، یا به چشم هایش فشار بیشتری وارد کرده وخیم تر شود.

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید