چگونه لنزهاي تماسي نرم ديدن راحت­تر شما را امكان پذير مي­سازند؟.

چگونه لنزهاي تماسي نرم ديدن راحت­تر شما را امكان پذير مي­سازند؟

امور مشتریان عینک نور

1398/07/17_20:31

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

چگونه لنزهاي تماسي نرم ديدن راحت­تر شما را امكان پذير مي­سازند؟

 

تا چندي پيش تمام لنزهاي تماسي از يك ماده پلاستيكي غير قابل انعطافي ساخته مي­شدند. اين لنزهاي تماسي سخت مستقيماً روي مايع اشكي چشم قرار مي­گيرند اين كار معمولاً با استفاده از محلول نرم كننده انجام مي­شود.

عادت كردن به اين شيء خارجي سخت بين پلك و چشم زمان مي­برد و به همكاري شخص بستگي دارد. بسياري از استفاده كنندگان از لنزهاي تماسي در ابتداي استفاده از آن با ناراحتي مواجه مي­شوند طوري كه كنار ­گذاشتن آن را ترجيح مي­دهند.

لنزهاي تماسي نرم امروزه طوري طراحي شده­اند كه "ماده خارجي" كمتري دارند و با محيط چشم مناسب­ترند.

در لنزهاي تماسي نرم به جاي پلاستيك سخت از ماده­اي استفاده مي­شود كه توانايي جذب محلول نمكي (آب نمك كه در اشك چشم انسان وجود دارد) را داشته باشد.

لنزهاي تماسي نرم هيدروفيل (آب دوست) هستند. يك تكه ابر شفاف و نازكي را در نظر بگيريد كه كاسه­اي شكل و پر آب است و ويژگي­هاي چشمي لنز سخت را در برگيرد، ضمن اينكه قابليت انعطاف خود را به اندازه كافي حفظ كرده باشد و با انحناي چشم متناسب باشد.

به همين خاطر لنزهاي نرم بسيار طبيعي­تر و راحت­ترند. بيش از يك سوم وزن لنزي كه در چشم وجود دارد و به طور متناسب آبدار شده است hydrated را آب حاصل از اشك تشكيل مي­دهد. استفاده و مراقبت صحيح از لنزهاي نرم باعث حفظ آب رساني مناسب آنها مي­شود و بينايي خوب و سلامتي چشم­ها را به دنبال دارد.

احتياط! با مراقبت از آنها استفاده كنيد!

مراقبت و استفاده روتين از لنزهاي نرم باعث طولاني شدن مدت استفاده از آنها است. شما مي­توانيد آنها را درون چشم قرار دهيد يا برداريد، تميز كنيد و با محلول­هاي متفاوتي ضد عفوني نماييد و به هنگام شب در محفظه خود نگه داريد.

همان ويژگي­هاي هيدروفيلي لنزهاي تماسي نرم كه باعث راحتي آنها در چشم مي­شود آنها را نسبت به پارگي يا بريدگي حساس مي­نمايد.

به هنگام به كارگيري محلول پاك كننده روي لنزهاي تماسي نرم، لنز را به طور خطي (عقب و جلو) و نه دايره­اي شكل بماليد. اين كار باعث به حداقل رساندن احتمال پارگي و بريدگي لبه­هاي نازك لنز مي­شود.

نكات اضافي درباره استفاده از لنز:

هميشه با سر انگشت خود به لنز دست بزنيد. از تماس ناخن­ها با لنز خودداري كنيد.

با دقت به لنز دست بزنيد. تجربه نشان مي­دهد كه بيشترين احتمال پارگي يا آسيب به لنز نرم در چند ماه اول استفاده از آن اتفاق مي­افتد.

 

عادت كنيد كه ابتدا لنز چشم راست را قرار دهيد تا از جابجايي آنها جلوگيري شود.

گذاشتن لنز روي چشم

همواره اولين مرحله در استفاده از لنزهاي تماسي نرم عبارت است از: شستن دقيق دست­ها، پاك كردن كامل آنها طوري كه چيزي از صابون روي آنها باقي نماند و خشك كردن آنها با يك دستمال تميز و بدون پرز.

در صفحات بعد درباره تميز و خشك كردن دست­ها ساده­ترين و آسان­ترين راه به حداقل رساندن احتمال آلودگي لنزها و پارگي آنها است. پيش از قرار دادن لنز روي چشم­ها مطمئن شويد كه پشت رو نشده باشد. لنز نرم قوسي شكل بايد كاملاً مقعر باشد (شكل 1).

چنانچه لبه لنز به سمت عقب و پايين قوس داشته باشد (شكل 2) بايد آن را برگرداند. لنزي كه برگشته باشد به چشم آسيبي نمي­رساند و ممكن است روي بينائي تأثير چنداني نداشته باشد اما ممكن است تا حدودي ناراحت كننده بوده و بيش از اندازه حركت كند. با دست­هاي شسته و خشك شده و با كنترل قوس لنز مي­توانيد لنز را در چشم خود قرار دهيد.

تكنيك "يك دست"

لنز را روي سر انگشت سبابه قرار دهيد.

مستقيماً به طرف جلو نگاه كنيد و پلك تحتاني را با انگشت مياني همان دست به طرف پايين بكشيد.

به سمت بالا نگاه كنيد به نقطه­اي دور خيره شويد و به آرامي اجازه دهيد لنز با سفيدي پايين چشم تماس حاصل كند.

باخيره شدن به سمت پايين لنز را روي چشم قرار دهيد.

بلافاصله پلك تحتاني را رها كنيد و انگشت سبابه را از روي چشم خود برداريد.

چشم خود را به مدت كوتاهي ببنديد. اين كار باعث مي­شود تا اشك لنز را به وضعيت و شكل مناسب درآورد.

تكنيك "دو دست"

اگر لنز شما بسيار نازك باشد يا چنانچه در گذاشتن لنز با يك دست با مشكل مواجه مي­شويد ممكن است اين نوع تكنيك براي شما راحت­تر باشد.

به سمت جلو نگاه كنيد. لنز را روي سرانگشت سبابه دست راست قرار دهيد.

سپس با انگشت مياني دست چپ پلك بالا را به سمت ابرو بكشيد.

در حالي كه پلك تحتاني را با انگشت مياني دست راست خود به سمت پايين مي­كشيد، لنز را روي چشم بگذاريد و به ترتيبي كه قبلاً ذكر شد عمل كنيد.

راهنماي گذاشتن لنز نرم:

مشكل: مسطح شدن لنز روي سرانگشت پيش از گذاشتن آن روي چشم.

راه حل: ممكن است لنز يا انگشت بسيار مرطوب باشند. لنز را روي انگشت ديگري قرار دهيد. انگشت را هر بار خشك كنيد.

پس از اينكه لنز كمي خشك شد، خواهيد توانست راحت­تر از آن استفاده كنيد.

مشكل: احساس ناراحتي به هنگام گذاشتن لنز روي چشم.

راه حل: لنز ممكن است به طور مناسب روي چشم تمركز نيافته باشد با انگشت سبابه خود به آرامي لنز را لمس كنيد و در حالي كه به سمت بيني نگاه مي­كنيد به آهستگي آن را از بيني خود دور نماييد. سپس چشم­هاي خود را ببنديد و به سمت مخالف نگاه كنيد. در اين صورت لنز مجدداً و به نحو صحيح تمركز خواهد يافت.

مشكل: با وجود تمركز لنز اما هنوز ناراحت كننده است.

راه حل: ممكن است لنز نياز به تميز كردن داشته باشد. لنز را طبق دستور موجود در اين جزوه تميز كنيد. چنانچه باز هم ناراحت كننده باشد با پزشك خود تماس حاصل كنيد.

مشكل: با وجود تمركز و تميزي لنز اما هنوز ناراحت كننده است.

راه حل: لنز را برداريد ممكن است پشت رو شده باشد. لنز را از لحاظ شكاف و بزرگي كنترل كنيد. اگر باز هم ناراحت كننده است با پزشك خود تماس حاصل كنيد.

مشكل: لنز خارج از چشم يا محلول نگه داشته شده است و كاملاً خشك است (دهيدراته)

راه حل: چنانچه لنز به طور اتفاقي خشك و سخت شده باشد لزوماً نبايد آن را كنار گذاشت. براي آبدار يا نرم كردن مجدد لنز خشك كافي است آن را دوباره با احتياط در محلول ضد عفوني كننده Barnes- Hind SOFT CARE براي حداقل چهار ساعت قرار دهيد. اين كار باعث مرطوب/ آبدار كردن و ضد عفوني كردن آن مي­شود.

برداشتن لنز از روي چشم:

پيش از برداشتن لنز تماسي نرم، مطمئن شويد كه لنز روي چشم شما متمركز است. بدين ترتيب كه دست خود را روي هر يك از چشم­ها قرار دهيد و بينايي چشم ديگر را كنترل نماييد. اگر بينايي دور شما خوب است، پس لنز به طور مناسب قرار گرفته است، هرگز براي "جستجوي" لنز آن را با انگشت روي چشم رديابي نكنيد!

به دقت دستان خود را بشوييد، آنها را كاملاً پاك كنيد تا از صابون چيزي روي آنها باقي نماند و با يك دستمال تميز بدون پرز آنها را خشك كنيد.

به نقطه­اي در بالا و پشت خود خيره شويد. سپس با انگشت مياني دست راست خود پلك تحتاني را به پايين بكشيد وانگشت سبابه دست راست خود را روي لبه پايين لنز قرار دهيد، سپس لنز را به آرامي به سمت ناحيه سفيد پايين­تر چشم بكشيد. به آهستگي لنز را بين انگشت شصت و سبابه بفشاريد. اين كار باعث حركت هوا بين لنز و چشم مي­شود. اكنون مي­توان لنز را به راحتي بين انگشت سبابه و شصت برداشت.

توجه: اگر فشردن به آرامي صورت گيرد هيچ­گونه آسيبي به لنز نخواهد رساند.

براي جلوگيري از چسبندگي لبه­هاي لنز به يكديگر آن را به دقت به سمت جلو و پشت و مابين انگشت سبابه و شصت براي يك يا دوبار بچرخانيد تا كاملاً باز شود. سپس لنز را طبق دستوراتي كه بعداً خواهد آمد پاك كرده و از آن مراقبت نماييد.

مراقبت از لنز تماسي نرم:

اكنون كه طرز استفاده از لنزهاي تماسي جديد را شرح داديم، چگونگي مراقبت از آنها را نيز متذكر مي­شويم.

اصولاً نگهداري لنزهاي تماسي نرم به خوبي وضعيت اول آنها يعني محافظت آنها در برابر "آ.ت.خ" مي­باشد.

"آ.ت.خ" چيست؟

آلودگي، تحريك، خشكي

هر كدام از آنها مي­تواند:

بينايي شما را از بين ببرد،

به چشمهايتان آسيب رساند،

و لنزهاي تماسي نرم شما را خراب كند.

اكنون هر كدام از آنها را بررسي مي­كنيم:

*توجه: پروتئين تنها يكي از آلوده كننده­هاي فراوان احتمالي است!

“تحريك” غالباً در نتيجه تراكم مواد زائد ايجاد مي­شود.

 “خشكي” هنگامي رخ مي­دهد كه اشك طبيعي و مايعات چشمي ديگر از لنز تبخير شوند:

*لنز نرمي و انعطاف خود را از دست مي­دهد و در عوض شكننده و ناراحت كننده مي­شود.

* بينايي تار و ضعيف مي­شود.

راهنماي پاك كردن روزانه با محلول­هاي پاك كننده (Soft Mate)

با استفاده از روشي كه قبلاً گفته شد لنز چشم راست را از روي چشم برداريد.

برروي هر دو سطح لنز چندين قطره از محلول پاك كننده روزانه SM بريزيد و لنز را به طور كامل پاك كنيد بدين ترتيب كه با حركت آرام جلو و عقب (نه چرخشي) بين انگشت سبابه و كف دست خود لنز را بماليد.

از پاك كردن لبه­هاي خارجي يعني جايي كه مواد زائد تجمع پيدا مي­كنند، اطمينان حاصل نماييد . به هنگام مالش جلو و عقب لنز انگشت شما بايد از لبه لنز خارج شود و به كف دست برسد تا مطمئن شويد لنز كاملاً پاك شده است.

سپس لنز را برگردانيد و اين كار را روي سطح ديگر لنز تكرار نماييد. پس از تميز كردن لنز راست آن را كاملاً شستشو دهيد (به مرحله بعدي توجه كنيد) سپس همين مراحل را روي لنز چشم چپ انجام دهيد.

شستن و ضد عفوني كردن لنز با محلول ضد عفوني كننده (Soft Care) SC

بلافاصله پس از پاك كردن لنزها هر كدام را به طور كامل با محلول ضد عفوني كننده SC بشوئيد تا مواد زائد نرم شده برداشته شوند. سپس هركدام را در فرورفتگي مناسب خود در محفظه قرار دهيد. هنگامي كه هر دو لنز را در محفظه نگهداري قرار داديد هركدام از فرورفتگي­ها را به اندازه كافي با محلول ضد عفوني كننده SC پر كنيد به نحوي كه سطح لنزها را بپوشاند. پوشيده شدن كامل لنزها با محلول را كنترل كنيد.

براي اطمينان از عدم عفونت بايد لنز را در محلول ضد عفوني كننده SC براي حداقل چهار ساعت نگهداري نمود. پس از ضد عفوني كردن، مجدداً لنز را به طور كامل با محلول ضد عفوني كننده SC بشوييدو سپس آن را در چشم قرار دهيد.

لنز طي روز ممكن است به دلايل گوناگوني ناراحت كننده باشد:

نور آفتاب، بخار، دود، خشكي موقت به دليل وضعيت آب و هوا يا كاهش رطوبت محيط.

قطره­هاي ويژه­اي در دست است كه به منظور نرم كردن و رطوبت مجدد لنز تهيه شده است و به هنگام استفاده از آن در چشم ريخته مي­شوند. اينگونه قطره­ها براي افراد فعال بسيار راحتند و آزردگي، خشكي، تاري ديد و درد چشم را برطرف مي­سازند و تشكيل رسوب روي لنز را كه باعث ناراحتي مي­شود، به تأخير مي­اندازند.

هرگز فراموش نكنيد:

روش­هاي مراقبت از لنز كه توسط پزشك توصيه مي­شود بايد حتماً روزانه به كار گرفته شوند. از همه مهم­تر اينكه پاك كردن روزانه و كامل براي جلوگيري از آلودگي، تحريك و خشكي چشم ضروري است. لنز را بايد به طور ويژه هفته­اي يك بار براي اطمينان از تميزي آن، پاك كنيد.

اگر در هر زماني واكنش غير طبيعي چشمي مانند سوزش، خراشيدگي آزردگي يا عفونت (درد يا قرمزي غير طبيعي) رخ دهد، فوراً با چشم پزشك خود تماس حاصل كنيد.

همواره از محلول ضد عفوني كننده تازه براي نگهداري لنز استفاده كنيد هرگز از محلولي كه قبلاً از بطري آن خارج شده است مجدداً استفاده نكنيد.

براي كاهش ناراحتي چشم، سوزش، خشكي، تحريك و درد چشم به هنگام استفاده از لنز از قطره­هاي ويژه تجويز شده استفاده كنيد.

نكات احتياطي ديگر براي استفاده از لنز نرم:

هرگز از محلول­هاي لنز تماسي سخت براي لنزهاي تماسي نرم استفاده نكنيد. نبايد از هيچگونه محصول چشمي از هر نوع كه باشد استفاده كرد مگر اينكه روي آنها قيد شده باشد كه براي لنزهاي تماسي نرم قابل استفاده­اند.

 

هرگز لنز را با بزاق دهان مرطوب نكنيد و آن را در دهان قرار ندهيد. هرگز از آب شير براي شستن لنز تماسي نرم استفاده نكنيد.

هرگز سر بطري محلول پاك كننده را به سطوح مختلف نماليد چراكه اين كار باعث آلودگي محلول مي­شود، به هنگام عدم استفاده در بطري را ببنديد.

ضد عفوني و تميز نكردن روزانه لنز ممكن است به عفونت يا ناراحتي جدي چشمي منجر شود. لنز خود را پس از هر مرحله از تميز و ضد عفوني كردن آن، به طور كامل بشوييد.

نكات استفاده و مراقبت از لنز به طور خلاصه

1-     براي خود برنامه­اي منظم براي پاك كردن روزانه لنز ترتيب دهيد. اين بهترين راه براي جلوگيري از "آلودگي"، "تحريك" و "خشكي" چشم است.

2-     مطمئن شويد كه لنز تماسي نرم همواره تميز و مرطوب باشد به ويژه هنگامي كه از آنها استفاده نمي­كنيد.

3-     پيش از گذاشتن و برداشتن لنز يا براي مراقبت از آن همواره دست­هاي خود را بشوييد و با يك دستمال تميز و بدون پرز خشك كنيد.

4-     پس از پاك كردن لنز و پيش از قرار دادن آن در چشم از شستن كامل آن اطمينان حاصل كنيد، محلول پاك كننده باقي مانده روي لنز مي­تواند باعث ناراحتي و قرمزي چشم شود.

 

 

عینک نور : 02532943049

 

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید