عدسی چیست؟ کاربردعدسی.

عدسی چیست؟ کاربردعدسی

امور مشتریان عینک نور

1398/07/17_11:23

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

 

عدسی چیست؟

کاربردعدسی

عدسی، یا لنز (به انگلیسی: Lens) از ابزارهای نوری است که نور در اثر عبور از آن می‌شکند و همگرا یا واگرا می‌شود. عدسی‌ها از ماده‌های شفاف مانند شیشه و پلاستیک ساخته می‌شوند. عینک طبی و ذره‌بین و لنز دوربین‌های عکاسی و دوربین دوچشمی همه با عدسی ساخته شده‌اند. عدسی‌ها از نظر شیوه شکست نور در آن‌ها به دو دسته همگرا (محدب یا کوژ) و واگرا (مقعر یا کاو) تقسیم می‌شوند. یک عدسی ساده تنها از یک عنصر نوری تشکیل شده است. یک عدسی مرکب از یک مجموعه عدسی ساده که یک محور مشترک دارند تشکیل شده است. مزیت عدسی مرکب نسبت به عدسی ساده این است که بسیاری از بیراهش‌های نوری در آن قابل رفع هستند در حالی که این کار تنها با یک عدسی ساده امکان‌پذیر نیست. کاربرد عدسی تنها به امواج نوری محدود نمی‌شود، هر ابزاری که سایر امواج الکترومغناطیسی در اثر عبور از آن بشکند نیز عدسی خوانده می‌شود، به طور مثال لنز پارافین برای امواج مایکروویو وجود دارد.

کاربرد عدسی در ساعت سازی:

از عدسی در ساعت سازی برای بزرگنمایی قطعات کوچک ساعت و دیدن قطعه های آن ساعت استفاده می شود.

کاربرد عدسی در طلا سازی و طلا فروشی:

کاربرد عدسی در طلا سازی به عنوان یک ذره بین قوی استفاده می شود تا سازندگان ساعت و طلاسازی به دلیل ظرافت کاری که دارند بتوانند بهتر قطعات کوچک را در کنار هم قرار بدهند. همچنین در طلا فروشی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا و تشخیص عیار طلا و… کاربرد دارد.

انواع عدسی های عینک های طبی

در طول دهه های گذشته مواد گوناگونی در ساخت عینک به کار گرفته شدند و تنوع این مواد همچنان رو به گسترش است. عدسی های عینک به طورکلی به دوگروه شیشه ای و پلاستیکی تقسیم می شوند.

عدسی های شیشه ای

ماده ای که به طور سنتی جهت عدسی های عینک استفاده میشد، شیشه بود. شیشه نسبت به ایجاد خش مقاوم است و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمیگیرد. اصلی ترین مشکل عدسی های شیشه ای وزن سنگین و مقاومت پایین آنهاست. از رایج ترین عرسی های شیشه ای مورد استفاده می توان به شیشه Crown اشاره کرد. نوع دیگر عدسی ها، عدسی های شیشه ای با ضریب انکساری بالا (شیشه فشرده) می باشند که سبب کاهش ضخامت عدسی در تجویز عینک با قدرت بالا می شوند.

عدسی های پلاستیکی

وزن عدسی های پلاستیکی نصف عدسی های شیشه ای است ولی این عدسی ها خش پذیر هستند و بهتر است با پوشش ضدخش استفاده شوند. عدسی های پلاستیکی به آسانی عدسی های شیشه ای بخار نمیگیرند و مواد چسبنده( به عنوان مثال تراشه های آهن در جوشکاری) حفره ای روی عدسی ایجاد نمیکنند، در حالی که در عدسی های شیشه ای این مشکل وجود دارد. عدسی های پلاستیکی CR-39 مدت ها رایج ترین نوع عدسی های پلاستیکی به شمار می آمدند. عدسی های پلاستیکی با ضریب انکساری بالا- در خطاهای انکساری با قدرت های بالا- به کاهش وزن عدسی کمک می کنند.

عدسی های پلی کربنات

پلی کربنات ماده ای نرم است که احتیاج به پوشش ضدخش دراد و در انواع مختلف در دسترس است. Trivex ماده بسیار مقاومی است که اولین بار در صنعت نظامی و در شیشه خودروهای جنگی برای ایجاد بیشترین مقاومت به ضربه استفاده شد و پس از آن وارد صنایع اپتیکی شد. نوع NXT نیز به علت مقاومت عالی در ابتدا در ساخت شیشه های ضدگلوله استفاده شد و پس از آن در شیشه کلاه موتور سواران، پنجره های هواپیما، خودروهای نظامی و عینک های آفتابی و ورزشی مورد استفاده قرار گرفت.

عدسی های فتوکرومیک

عدسی های فتوکرومیک تحت شرایط روشنایی، تیره و سپس تحت شرایط تاریکی رنگ می بازند. عدسی های فتوکرومیک از میلیون ها کریستال هالید نقره تشکیل شده اند که وقتی در معرض نور خورشید یا فرابنفش قرار می گیرند به یون های نقره تجزیه می شوند و میزان عبور نور را کاهش داده و سبب تیره تر شدن رنگ عدسی می شوند و با حذف اثر نور خورشید یا اشعه فرابنفش مجددا کم رنگ می شوند و به حالت عادی بر می گردند.

استفاده از این عدسی ها در شرایط آب و هوایی بسیار سرد توصیه نمی شود زیرا سرما میزان عبور نور از این عدسی ها را تا حد صفر کاهش می دهد.

عدسی های مرتبط با پیرچشمی

با افزایش سن و ورود به سن 40 سالگی به تدریج قدرت چشم برای واضح دیدن اشیا در تمام فواصل کاهش می یابد و فرد برای دیدن اشیا در فاصله نزدیک احتیاج به تصحیح عیب انکساری دارد، چنان چه این فرد برای دیدن اشیا در فاصله دور نیز از عینک استفاده می کند، نیاز به دو عینک خواهد داشت. برای جلوگیری از داشتن دو عینک عدسی های دو کانونی، سه کانونی اداری و تدریجی در دسترس هستند. عدسی های اداری برای محیط کار طراحی شده اند و دید نزدیک و بینابینی را تامین می کنند.

پو شش آنتی رفلکس روی میزان عبور و بازتاب نور از سطح عدسی عینک تاثیر می گذارد و سبب افزایش نور عبوری به چشم و کاهش نور بازتاب شده از سطح عدسی می گردد و این خاصیت منجر به افزایش راحتی و بهبود قابل توجه در دید فرد می شود. پوشش آنتی رفلکس میتواند تک لایه یا چند لایه باشد. کارایی این پوشش ها بستگی به تعداد لایه ها ندارد، بلکه به نوع ماده انتخاب شده ( از نظر ضریب انکساری، ضخامت و میزان چسبندگی به لایه قبلی) در لایه وابسته است. آنتی رفلکس به رنگهای مختلف دیده می شود اما رنگها تاثیری روی دید ندارند و فقط انتخاب فرد در آن دخیل است.

مزایای آنتی رفلکس

پوشش آنتی رفلکس سبب دید بهتر میشود؛ میزان نور عبوری به چشم را افزایش میدهد و سبب روشن تر و واضح تر دیده شدن جزییات می شود.

به علت بازتاب های اضافی از سطح عدسی های بدون پوشش آنتی رفلکس، دیدن چشم این افراد از پشت عدسی مشکل است ولی پوشش آنتی رفلکس با حذف بازتاب های اضافی دیدن چشم فرد را آسان می کند ولی از سوی دیگر به علت افزایش قابل رویت شدن عدسی، تمیز نبودن و لکه دار بودن عدسی نیز بیشتر به چشم می خورد.

حذف تصاویر هاله دار بخصوص هنگام رانندگی رانندگی در شب که به علت بازتاب های اضضافی از سطح عدسی ایجاد می شوند، از مزایای دیگر این پوشش است.

پوشش آنتی رفلکس سبب کاهش اعوجاج تصویر در عدسی- های با قدرت بالا می گردد و هاله های رنگی در لبه های عدسی را کاهش داده یا حذف می کند.

جهت کاهش بازتاب ها از سطح خلفی عدسی های آفتابی و حذف اثر آیینه ای شدن این عدسی ها، پوشش آنتی رفلکس مفید می باشد.

پوشش آنتی رفلکس همراه با عدسی های فتو کرومیک در افزایش عبور نور هم در شرایط روشنایی و هم تاریکی کارایی دارد.

پوشش آنتی رفلکس سبب می شود که عدسی های ضخیم نازکتر به نظر برسند لذا استفاده از آن ها در عدسی های با قدرت بالا توصیه می شود.

 

 

عینک نور : 02532943049



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید