مرکز چرخش چشم چیست؟.

مرکز چرخش چشم چیست؟

امور مشتریان عینک نور

1398/07/17_11:12

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

 

مرکز چرخش چشم چیست؟

یک نقطه ی خاص در چشم نقشی بیش از یک نقش ثانویه در تولید عدسی عینک های زایس دارد. آیا می دانید این نقطه ی خاص، مرکز چرخش چشم، نقش کلیدی در بهینه سازی وضوح عدسی عینک ها در زایس را دارد؟ این امر می تواند اهمیت تعیین کننده ای در تعیین دید مناسب برای استفاده کنندگان با عدسی های جدید آنها داشته باشد. در هنگام قرار دادن عدسی ها در فریم عینک پارامترهای شخصی و نقاط اندازه گیری از اهمیت بسیاری برخوردار می باشند. این پارامترها، تعیین کننده ی چگونگی دید طبیعی و سازگاری سریع با عدسی های جدید می باشند.از انواع آنها می توان به مواردی همچون فاصله ی میان مردمک ها، ارتفاع دید، شیب عدسی ها بر روی فریم و رپ یا انحنای فریم نام برد. با این حال نقطه ای در چشم ما وجود دارد که چشم پزشک قادر به اندازه گیری آن نیست. مرکز چرخش چشم پارامتری دیگری است که در تولید عدسی های زایس مد نظر قرار می گیرد. این مقدار با استفاده از الگوریتم های پیچیده ای محاسبه شده و برای اولین بار با تولید عدسی های عینک در سال 1970 همراه گردید و تا امروز در تولید عدسی های زایس بهبود یافته و بهینه تر شده است. این امر تنها با جمع آوری حجم داده های زیادی از تجربیات مصرف کنندگان- بیش از 500 هزار نفر بدست آمده است. مرکز چرخش چشم نشان می دهد چه نقطه ای در چشم در طول فرآیند بصری در پشت عدسی می چرخد.

چرا مرکز چرخش چشم بویژه برای استفاده کنندگان عینک ها مهم است؟

دخیل کردن مرکز چرخش چشم در طراحی لنز از اهمیت ویژه ای برای استفاده کنندگان عدسی های تجویزی( طبی) برخوردار است. این امر موجب دید بهینه، طبیعی و راحت تر خواهد شد. و همچنین نکته ی مهمی در تولید عدسی های تدریجی بشمار می آید. همچنین نکته ی حائز اهمیتی در تولید عدسی های تدریجی با فناوری freeform زایس می باشد. بنابراین قطعه ای از پازلی است که چگونگی راحتی دید استفاده کنندگان در حرکت میان محدود های مختلف دید برای دید نزدیک، میانه و دور را تعیین میکند. با کمک داده های زیادی جمع آوری شده از معاینات پزشکی ، زایس بطور مستمر محاسبه ی الگوریتم ها را مورد بررسی دوباره قرار می دهد. تمامی این کارها توسط متخصصان پزشکی وتجربیات همکاران در Carl Zeiss Meditec AG پشتیبانی شده و بدست می آید. این محاسبات در محدوده ی کوچکی از ابعاد میلی متر متفاوت می باشند و برای نسخه ی فردی هر استفاده کننده ای محاسبه می گردند.

مرکز چرخش (Z’) برای چشم ها با دید نرمال

همانطور که از نام آن پیداست، مرکز چرخش چشم دقیقا در وسط چشم قرار دارد.

zeiss-centre-of-rotation1

Z’: مرکز چرخش چشم

e: فاصله ی راس قرنیه تا سطح پشت عدسی

b’: مرکز راس فاصله ی چرخش

b*: فاصله ی چرخش راس قرنیه ی

تغییر در موقعیت مرکز چرخش چشم در چشم های نزدیک بین

نزدیک بینی به دلیل بزرگ بودن طول کره ی چشم بوجود می آید. انحرافی به کوچکی یک میلی متر موجب نزدیک بینی در حدود 3 دیوپتر می شود. بدین معنا که چشم بطور متفاوتی به دور مرکز خود می چرخد و بنابر این دید از طریق عدسی ها نیز متفاوت میگردد.

zeiss-centre-of-rotation2

Z’: مرکز چرخش چشم

e: فاصله ی راس قرنیه تا سطح پشت عدسی

b’: مرکز راس فاصله ی چرخش

b*: فاصله ی چرخش راس قرنیه ی

تغییر در موقعیت مرکز چرخش چشم در چشم های دور بین

دور بینی به دلیل کوچک بودن کره ی چشم ایجاد شده و تصاویر پشت شبکیه ایجاد می گردنند. در نتیجه تصاویر تار می گردند. بدین معنا که چشم بطور متفاوتی به دور مرکز خود می چرخد و بنابراین دید از طریق عدسی ها نیز متفاوت میگردد.

zeiss-centre-of-rotation3

Z’: مرکز چرخش چشم

e: فاصله ی راس قرنیه تا سطح پشت عدسی

b’: مرکز راس فاصله ی چرخش

b*: فاصله ی چرخش مرکز قرنیه ی

مرکز چشم چرخش همچنین نقش مهمی در آستیگماتیسم ایفا می کند

چشم آستیگماتیسم جهان را در دو خط فاصله ی کانونی و در فواصل مختلفی نشان می دهد. این دو خط کانونی یا هر در جلو و پشت شبکیه قرار گرفته اند، و یا یکی در جلو و دیگری در پشت شبکیه چشم واقع گردیده اند. در مرکز میان این دو خط تصاویر تار می باشند و واژه ی mean sphere(میانگین اسفر) برای تشریح آن استفاده می گردد. این مقدار متوسط برای محاسبه ی مرکز چرخش چشم مورد استفاده قرار می گیرد و پس از آن برای محاسبه با لنزهای چنبره (لنز با قدرت نوری مختلف و فاصله کانونی در دو جهت عمود بر هم)همراه می گردد. بنابراین مرکز چرخش به نوع نقص بینایی حاضر بستگی دارد و برای هر چشم بطور جداگانه اعمال می شود.پس برای هر چشم در صورت وجود فوریا(خطای موضعی تصویر که به انحراف دو محور بصری از یکدیگر نسبت داده می شود و نیاز به تلاش قابل توجهی ازسوی فرد مبتلا به منظور اجتناب از تصاویر دوتایی دارد )تغییری نخواهد کرد. عدسی های منشوری می توانند این مشکل را برطرف سازند .

علاوه بر در نظر گرفتن مرکز چرخش چشم سایر پارامترهای ذکر شده در ساخت عدسی های فردی افراد قابل اهمیت می باشند.تمامی این موارد توسط عینک ساز و چشم پزشک اندازه گیری شده و همراه با نسخه به مرکز تولید زایس برای اجرا فرستاده می شود.آیا می دانید علاوه بر کیفیت و دقت محاسبه ی طراحی عدسی، معیار های دقیق اندازه گیری شده در طول انکسار و تمرکز نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند؟ تا 40 % از عملکرد بینایی در نتیجه ی تمرکز نادرست از دست خواهد رفت.

 

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید