آیا لنز تماسی برای کودکان انتخاب مناسبی است؟.

آیا لنز تماسی برای کودکان انتخاب مناسبی است؟

امور مشتریان عینک نور

1398/07/14_19:27

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

 

آیا لنز تماسی برای کودکان انتخاب مناسبی است؟

 

اغلب والدین از پزشکان متخصص چشم این سوال را می پرسند که آیا لنز تماسی می‌تواند گزینه مناسبی برای کودکان باشد؟ آیا استفاده از لنز برای کودکان ایمنی لازم را دارد؟

اما بیشتر از سن کودکان، توانایی و مسئولیت‌پذیری آنها برای نگهداری لنز در چشمان حائز اهمیت است.

کودکان از چه سنی می‌توانند لنز تماسی استفاده کنند؟

بیش از ۴ میلیون کودک آمریکایی زیر ۱۸ سال برای اصلاح مشکلات بینایی خود از لنز تماسی استفاده می‌کنند. به صورت فیزیکی، چشمان کودکان توانایی قبول لنز را دارند. شاید لازم باشد بدانید که برخی از نوزادان به دلیل برخورداری از بیماری‌های مادرزادی همچون آب‌مروارید، قابلیت استفاده از لنز تماسی را دارند.

در یک آزمایش علمی، از چندین کودک بین سنین ۸ تا ۱۱ سال که دچار نزدیک‌بینی بودند خواسته شد تا از لنز تماسی یک‌بارمصرف استفاده کنند. ۹۰ درصد از کودکان هیچ مشکلی در استفاده از لنز (با کمک والدین خود) نداشتند.

توصیه جالبی که می‌توان به والدین در رابطه با مصرف لنز تماسی کرد این است که مسئولیت‌پذیری فرزند خود در شرایط مختلف زندگی را بسنجند. آیا او در تمیز کردن اتاق خواب خود یا تمیز نگه داشتن دستشویی رفتار مناسبی دارد؟ آیا به بهداشت عمومی خود رسیدگی می‌کند؟ یا تکالیف مدرسه را به موقع و درست انجام می‌دهد؟

اگر کودک در انجام امور بهداشتی روزمره همچون شانه کردن موها، شستن دست‌وصورت، مسواک زدن، تمیز نگه داشتن لباس‌ها و اتاق خوابش تنبل و بی‌توجه است، شک نکنید که آمادگی استفاده از لنز تماسی را نخواهد داشت. اما اگر در انجام این کارها منظم است، می‌توانید از حفظ بهداشت لنز هم مطمئن باشید.

اگر آموزش‌های لازم در مورد گذاشتن، برداشتن و حفظ تمیزی لنز تماسی به کودک داده شود و او انسان مسئولیت‌پذیری باشد، بدون شک استفاده آسان و بی‌دردسری از لنز خواهد داشت.

همچنین، از آنجا که کودکان به‌ندرت دچار خشکی چشم می‌شوند، بنابراین مشکلات چشمی ناشی از استفاده‌ی لنز در بزرگسالان آنها را تهدید نمی‌کند.

لنزهای تماسی ورزشی

کودکانی که فعالیت‌های ورزشی زیاد دارند، بهتر است به جای عینک از لنز طبی استفاده کنند. حتی اگر عدسی عینک از جنس پلی‌کربنات باشد هم باز خطر شکستن یا آسیب دیدن چشم کودک حین فعالیت‌های ورزشی وجود دارد. یا عینک‌های طبی مخصوص ورزش و عینک‌های امنیتی هم ممکن است در طول رقابت بخار کنند و جلوی دید فرد را بگیرند.

از این‌رو، لنزهای تماسی ورزشی جایگزین خوبی برای عینک معمولی هستند. برای اینکه در چشم ثابت هستند و هنگام دویدن جابه‌جا نمی‌شوند. همچنین دید دقیق‌تر و واضح‌تری هم برای شخص مهیا می‌کنند.

خوب است بدانید برخی از لنزهای تماسی همچون نمونه‌های نفوذپذیر به گاز، اپتیک بهتری نسبت به عینک‌های طبی ارائه می‌دهند. این امر برای انجام فعالیت‌های ورزشی بسیار مهم است. به‌طور مثال، بازیکن فوتبال، هنگام دویدن‌های پی‌درپی خیالش راحت است که برخورد توپ یا بازیکنان حریف هیچ مشکلی در بینایی او ایجاد نخواهند کرد زیرا لنز در داخل چشم است و احتمال شکستن یا افتادن را ندارد.

 

بسیاری از کودکان از عینکی بودن بیزار هستند و احساس می‌کنند عینک، تیپ و ظاهرشان را زشت می‌کند.

افزایش اعتمادبه‌نفس با استفاده از لنز تماسی

بسیاری از کودکان از عینکی بودن بیزار هستند و احساس می‌کنند عینک، تیپ و ظاهرشان را زشت کرده است. از این‌رو، با لنز تماسی اعتمادبه‌نفس کافی برای حضور در اجتماع را خواهند داشت.

در نتیجه تحقیقات اخیر که روی ۱۶۹ کودک صورت گرفت، مشخص گشت کودکان و نوجوانانی که به جای عینک طبی از لنز تماسی استفاده می‌کنند احساس بهتری نسبت به خود، تیپ  و ظاهرشان دارند.

در میان شرکت‌کننده‌ها حدود ۷۱٫۲ درصد کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال و ۷۸٫۵ درصد از نوجوانان صریحا اعلام کردند که ترجیح می‌دهند به‌جای عینک از لنز تماسی طبی استفاده کنند.

همچنین در این تحقیق علمی مشخص شد که کودکان ۸ ساله نیز همانند نوجوانان توانایی کامل برای حفظ و نگهداری از لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکونی را دارند.

در آزمایش دیگری، از ۴۸۴ کودک در خلال سنین ۸ تا ۱۱ سال خواسته شد تا به مدت ۳ سال به صورت رندم از عینک یالنز تماسی استفاده کنند. در پایان این آزمایش طولانی‌مدت، محققان دریافتند اعتمادبه‌نفس، حضور در اجتماع و رقابت‌های ورزشی در میان کودکانی که از لنز استفاده می‌کردند بسیار بیشتر از آنهایی بود که عینک داشتند.

همچنین باید بدانید که سوئیچ کردن بین عینک و لنز یک تصمیم همیشگی و بی‌برگشت نیست. هر زمان که احساس کردید کودک توانایی استفاده صحیح از لنز را ندارد، می‌توانید دوباره برای او عینک تهیه کنید و بالعکس.

کنترل نزدیک‌بینی با استفاده از لنز تماسی

از دیگر مزیت‌های استفاده از لنز تماسی در کودکان این است که روند و پیشرفت اختلال نزدیک‌بینی را در آنها کاهش می‌دهد.

در واقع، شماری از مطالعات و تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز و لنزهای نرم چندکانونی به میزان قابل توجهی توانایی کنترل نزدیک‌بینی را در کودکان را دارند.

همچنین، روش دیگری موسوم به Ortho-k نیز هست که به‌واسطه لنزهای تماسی نفوذپذیر به اصلاح نزدیک‌بینی کودکان می‌پردازد. این تکنیک به‌این صورت است که کودک شب لنز را در چشم می‌گذارد و لنز به تغییر شکل قرنیه می‌پردازد. صبح که شخص بیدار می‌شود، لنز را از چشم خارج می‌کند و فرد قادر است در طول روز بدون نیاز به عینک به فعالیت‌های روزانه‌اش برسد.

درمانی که با تکنیک Ortho-k صورت می‌گیرد کاملا موقتی است؛ به این صورت که شب‌ها این لنز باید حتما در چشم گذاشته شده و در روز از چشم خارج شود و این کار هر روز و هر شب تکرار شود.

اخیرا دانشمندان نیوزیلندی ادعا کرده‌اند که لنزهای تماسی نرم دو کانونی در مقایسه با لنزهای نرم معمولی توان بیشتری برای کندسازی روند پیشرفت نزدیک‌بینی در کودکان بین ۱۱ تا ۱۴ سال را دارا هستند.

لنزهای دو کانونی یک زون اپتیکال مرکزی دارند که به‌طور کامل نزدیک‌بینی را تصحیح می‌کند. در اطراف آن نیز زون پیرامونی قرار دارد که قابلیت درمانی کمتری دارد.

بر اساس گزارشات علمی موثق، پس از ۲۰ ماه استفاده از لنز دو کانونی، نزدیک‌بینی کودکان تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

 

 

عینک نور : 02532943049

 

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید