مزایااستفاده ازعینک آفتابی.

مزایااستفاده ازعینک آفتابی

امور مشتریان عینک نور

1398/07/08_10:47

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

مزایای استفاده از عینک آفتابی و استانداردهای آن

بسیاری از اوقات افراد فکر می‌کنند عینک دودی وسیله‌ای تجملی است و افراد برای خوش‌تیپ‌ترشان یا ست کردن مدل و رنگ آن با مدل و رنگ لباس و مو باید از آن استفاده کنند؛ اما متخصصان بهداشت و سلامت می‌گویند که استفاده از عینک آفتابی برای حفظ سلامت چشم‌ها ضروری است. در واقع با یک عینک آفتابی مناسب می‌توان جلوی بسیاری از آسیب‌های چشم را گرفت.

هرچند استفاده از عینک آفتابی مختص فصل خاصی از سال نیست و استفاده آن در تمام فصول توصیه می‌شود اما با آغاز فصل گرما اشتیاق مردم برای خرید و استفاده از آن بیشتر می‌شود.

در این مطلب سعی کرده‌ایم به هر آنچه لازم است درباره لزوم و مزایای استفاده از عینک آفتابی و ویژگی‌های یک عینک آفتابی استاندارد و مناسب بدانید اشاره‌کنیم.

رنگ شیشه عینک

بعضی‌ها عادت دارند تا رنگ عینک آفتابی‌شان را با تیپ و لباسشان مطابقت بدهند و به‌اصطلاح «ست» کنند اما رنگ عدسی عینک‌های آفتابی در نوع کاری که شما انجام می‌دهید، تأثیرگذار است. به‌ طور کلی عینک‌هایی بارنگ دودی و قهوه‌ای کمرنگ برای هر نوع مصرفی ایده‌آل به شمار می‌روند.

عینک‌های آفتابی رنگی متمایل به سبز و قهوه‌ای به علت مختل کردن طیف رنگ زیاد مناسب نیستند.

برای افرادی که می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی کنند توصیه می‌شود از عینک‌های قهوه‌ای استفاده کنند چون این عینک‌های آفتابی نور آبی آسمان را کاهش و وحدت بینایی را افزایش می‌دهند اما برای مصارف روزمره استفاده از این رنگ عینک‌های آفتابی توصیه نمی‌شود.

همچنین هنگام رانندگی توصیه می‌شود که از عینک‌های آفتابی سبزرنگ اصلاً استفاده نکنید چراکه تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌کند و از این نظر مناسب نیستند.

به‌ طور کلی بهترین رنگ برای عینک‌های آفتابی در وهله اول خاکستری و پس‌ از آن قهوه‌ای است.

عدسی‌های زرد یا کهربایی‌رنگ برای محیط‌هایی که شفافیت بالایی دارند یا فعالیت‌های ورزشی، مناسب‌ترند.

در مقابل، عدسی عینک‌های آفتابی آبی یا بنفش برای استفاده در هیچ شرایطی استاندارد نیستند و کنتراست رنگ محیط را از بین می‌برند. این رنگ‌ها بیشتر به تبعیت از مد ساخته می‌شوند.

طرح و شکل عینک

شکل عینک باید مناسب باشد. اندازه قاب عینک باید به میزانی باشد که از تماس نور با اطراف چشم نیز جلوگیری کند.

هرچه عینک آفتابی کوچک‌تر باشد، نور بیشتری از اطراف آن به چشم می‌رسد بنابراین هرچه شیشه عینک بزرگ‌تر باشد بهتر است.

عینک‌هایی که اطرافشان محافظ دارند در برابر نور آفتاب از چشم محافظت بیشتری می‌کنند.

پس بهتر است همیشه به دنبال عینکی با اندازه قاب نسبتاً بزرگ باشید چون هر چه اندازه قاب عینک بزرگ‌تر باشد، احتمال ورود نور و اشعه‌ی مضر به چشم کاهش پیدا می‌کند.

قاب عینک آفتابی باید به‌راحتی روی چشم‌ها و بینی قرار بگیرد و هیچ نوع سایشی روی پوست ایجاد نکند.

برای جلوگیری از عبور نور از قسمت بالای عینک، باید قاب عینک از سمت بالا بسته باشد، ولی نه خیلی زیاد که به مژه‌ها آسیب برساند.

فریم عینک

تعیین نوع فریم عینک هم تا حدود زیادی سلیقه‌ای است اما یادتان باشد پیرابندهای کائوچویی انعطاف بالاتری دارند، امکان شکستنشان کمتر است و راحت‌تر روی صورت می‌نشینند.

بنابراین عینک‌هایی که فریم پلاستیکی دارند از پیرابندهای فلزی بهتر هستند. شاید تنها مزیت پیرابندهای فلزی این باشد که در صورت شکستن قابل تعمیر هستند.

بهتر است همیشه به دنبال عینکی با اندازه قاب نسبتاً بزرگ باشید چون هر چه اندازه قاب عینک بزرگ‌تر باشد، احتمال ورود نور و اشعه‌ی مضر به چشم کاهش پیدا می‌کند

این روزها تنوع عینک‌های فریم کائوچویی نسبت به پیرابندهای فلزی بیشتر است.

این نکته را در نظر بگیرید که پیرابند که برای عینک خود استفاده می‌کنید به‌صورت شما بیاید و علاوه بر آن برای خانم‌ها این توصیه راداریم که برای اینکه زیر چشم‌هایشان به دلیل تابش نور آفتاب چروک نشود، پیرابندهایی انتخاب کنید که زیر چشم‌ها را نیز بپوشاند و علاوه بر این نیز از کرم‌های مخصوص ضد آفتاب دور چشم و زیر چشم حتماً استفاده کنید.

فریم باید راحت باشد، به‌صورت شما فشار نیاورد و تنگ نباشد.

کیفیت عینک

آن دسته از عینک‌های آفتابی استاندارد به شمار می‌روند که حداکثر حفاظت از چشم را انجام دهند.

عدسی عینک‌هایی استاندارد هستند که بتوانند بیش از ۹۵ درصد از اشعه «یو وی» یا همان فرابنفش را جذب کنند. میزان تعیین یو وب‌دار بودن عینک تنها از راه دستگاه یو وی متر امکان‌پذیر است.

اگر دستگاه عدد ۴۰۰ را نشان دهد می‌توانید به استاندارد بودن عینکتان مطمئن باشید.

پس یادتان باشد از فروشنده بخواهید عینکتان را با دستگاه یو وی متر آزمایش کند، حتی اگر قیمت عینک بالا و به‌اصطلاح مارک‌دار باشد.

بیشتر عینک‌های آفتابی ارزان‌قیمت که معمولاً در فروشگاه‌های غیر معتبر یا حتی کنار خیابان‌ها فروخته می‌شوند، به علت عدم جذب اشعه فرابنفش تأثیرات بسیار منفی روی چشم‌ها می‌گذارند؛ یعنی نه‌تنها مفید نیستند بلکه ضرر هم می‌رسانند.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که عینکی که دارید به میزان کافی مانع از ورود نور می‌شود یا خیر، در مقابل آینه بایستید و چشم‌های خود را از پشت عینک مشاهده کنید. اگر توانستید چشم‌هایتان را از پشت عینک ببینید، باید به دنبال یک عینک تیره‌تر باشید. توانایی عینک برای جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش به میزان تیره بودن یا رنگ عینک ربطی ندارد.

پلاستیک یا شیشه، جنس عینک هر چه که باشد، می‌توان هنگام تولید آن با اضافه کردن مواد شیمیایی خاص به ترکیبات آن کاری کرد که اشعه فرابنفش نتواند از آن عبور کند.

همیشه به دنبال عینکی باشید که روی آن نوشته‌شده باشد ۱۰۰ – ۹۹ درصد مانع از ورود یو وی است.

عدسی عینک

عدسی عینک باید باکیفیت باشد. عدسی عینک آفتابی نباید در قسمتی پررنگ و در قسمتی کمرنگ باشد. همچنین هیچ نوع انحنای غیرمعمول نباید روی آن وجود داشته باشد.

برای پی بردن به این نکات، عینک را در فاصله ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متری از چشم‌هایتان قرار دهید و حرکت کنید. اگر حالتی غیرعادی در لنز عینک باشد، شما خیلی زود متوجه خواهید شد.

عینک‌های ارزان‌قیمت

هنگامی که شما عینک آفتابی نامناسب و معمولاً ارزان قیمت، خریداری می‌کنید، نه‌تنها از تمام این ویژگی‌های ضروری چشم‌پوشی کرده‌اید بلکه حتی ممکن است آسیب‌های مازاد نیز بر چشم خود وارد کنید.

برای مثال ما در حالت عادی در مواجهه با نور، چشمان خود را تنگ می‌کنیم. این کار باعث می‌شود اشعه فرابنفش کمتری وارد چشم‌ها شود.

معمولاً عوامل محیطی مثل وزش باد به‌خصوص در آب و هوای خشک سبب خشکی چشم افراد به‌خصوص افرادی که به سندروم خشکی چشم‌ها دچارند، می‌شود. عینک آفتابی مانع برخورد گردوغبار و باد به چشم‌ها شده و از خشکی چشم‌ها جلوگیری می‌کند

اما اگر یک عینک آفتابی غیراستاندارد بر چشم‌هایمان باشد، از آنجا که این عینک‌ها مانع از ورود مقداری از نور می‌شوند، ما چشم‌های خود را در حالت عادی و باز نگه می‌داریم. در نتیجه تمام اشعه فرابنفش مضر به‌طور کامل به راحتی به شبکیه چشم ما می‌رسد و آسیب‌های جدی به آن وارد می‌کند.

پس می‌بینید که در خرید عینک آفتابی باید وسواس زیادی به خرج داد. قیمت یک عینک آفتابی لزوماً نشان‌دهنده استاندارد و کیفیت آن نیست.

البته معمولاً عینک‌های ارزان قیمت استاندارد نیستند اما عکس آن صادق نیست.

در بسیاری موارد، عینک‌های گران‌قیمتی که گاه قیمتشان به دلیل وجود نام تجاری خاص بالا است، از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و نمی‌توانند از چشم‌ها نهایت مراقبت و محافظت را به عمل آورند.

اگر چشم‌هایتان ضعیف است

اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینک طبی استفاده می‌کنید می‌توانید از عینک‌های آفتابی مخصوص که روی عینک طبی قرار می‌گیرند استفاده کنید یا برای عینک طبی خود شیشه‌های فتوکروم یا رنگی سفارش دهید.

همچنین می‌توانید شیشه‌های دودی متناسب با شماره چشمتان را سفارش دهید البته در صورتی که فریم عینکتان این قابلیت را داشته باشد.

چه فریمی به‌صورت شما می‌آید؟

اگر صورت مربع شکلی دارید: قاب و فریم‌هایی را انتخاب کنید که گرد یا بیضی باشند زیرا انحنا و حالت خمیدگی‌ای که این عینک‌ها دارند صورت شما را از حالت مربع شکل خارج می‌کنند و حالت مربع بودن صورتتان را کاهش می‌دهند.

اگر صورت گردی دارید: قاب و فریم‌های کشیده و مربع را انتخاب کنید.

البته اگر گوشه عینک‌ها حالت زاویه‌دار داشته باشد بسیار مناسب است، زیرا صورت شما را به‌اصطلاح سر و سامان می‌دهد و از حالت گردی خارج می‌کند. به یاد داشته باشید، افرادی که صورت گردی دارند نباید از عینک‌هایی که فریمشان گرد است استفاده کنند زیرا گردی صورتشان افزایش می‌یابد.

اگر شما صورت بیضی شکلی دارید: فریم‌های مستطیل‌شکل و کشیده باعث می‌شوند که صورت شما کشیده به نظر برسد.

افرادی که صورت‌های بیضی دارند، بهترین حالت و فرم را دارند زیرا به صورت‌های بیضی همه مدل فریم و قاب عینک می‌آید و آن‌ها می‌توانند هر فریمی را که دوست دارند انتخاب کنند فقط نکته‌ای که متذکر می‌شویم این است که از عینک‌های که فریم و قاب ظریفی دارند، استفاده نکنند.

اگر شما صورتی مستطیل شکل دارید: بهتر است از فریم‌هایی استفاده کنید که گوشه‌های آن گرد است و زاویه گرد دارد، زیرا برای اینکه حالت تعادلی بین صورتتان و فرم عینکتان برقرار شود این بهترین حالت است.

مزایای استفاده از عینک آفتابی

اگر هنگام رانندگی کردن سایه‌بان مناسب نداشته باشید و نور خورشید مستقیم به چشم‌هایتان بتابد دید شما کم می‌شود و خطر تصادف افزایش پیدا می‌کند. در این صورت عینک آفتابی به شما کمک می‌کند بتوانید در نور آفتاب بهتر ببینید.

معمولاً عوامل محیطی مثل وزش باد به‌خصوص در آب و هوای خشک سبب خشکی چشم افراد به‌خصوص افرادی که به سندروم خشکی چشم‌ها دچارند، می‌شود. عینک آفتابی مانع برخورد گردوغبار و باد به چشم‌ها شده و از خشکی چشم‌ها جلوگیری می‌کند.

عینک آفتابی در بعضی شرایط کاری، از چشم‌ها در برابر خار و خاشاک محیط کار محافظت می‌کند و همچنین سبب دید بهتر و مناسب‌تر می‌شود.

 

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید