قوزقرنیه.

قوزقرنیه

امور مشتریان عینک نور

1398/07/07_10:53

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

بیماری قوز قرنیه چیست؟

بیماری قوز قرنیه (Keratoconus) نوعی بیماری قابل پیشرفت در چشم است که در آن، قرنیه نازک شده و به شکل مخروطی در می‌آید. این شکل مخروطی باعث می‌شود که نور وارد شده به چشم از مسیر مستقیم خود به قسمت حساس شبکیه منحرف شود و باعث ایجاد اختلال در دید فرد گردد. پزشکان هنوز علت اصلی ابتلای افراد به بیماری قوز قرنیه را نمی‌توانند مشخص کنند. این بیماری می‌تواند در یک یا در هر دو چشم به وجود آید و اغلب در دوران نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ زندگی شروع می‌شود. علائم این بیماری ده تا بیست سال بعد از ابتلا، بدتر و شدیدتر می‌شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تضعیف بافت قرنیه به علت عدم تعادل آنزیم‌های قرنیه منجر به بیماری قوز قرنیه خواهد شد. بر اساس این تحقیقات، عدم تعادل آنزیمی در قرنیه باعث حساس شدن قرنیه نسبت به آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود که منجر به تضعیف و محدبی شدن سطح قرنیه می‌گردد.

عوامل ژنتیکی یکی از علل ایجاد آسیب اکسیداتیو و تضعیف بافت قرنیه است. به همین علت اغلب در هر خانواده‌ای بیش از یک نفر مبتلا به بیماری قوز قرنیه می‌شوند.

تابش بیش از حد اشعه فرابنفش خورشید، مالیدن بیش از حد چشم‌ها، تحریک مزمن چشم و استفاده از لنز تماسی با سایز نامناسب از دیگر عوامل ابتلا به بیماری قوز قرنیه هستند.

به علت اینکه در اختلال قوز قرنیه، قرنیه فرد به شکل نامنظمی در می‌آید، اختلالات نزدیک بینی قابل پیشرفت و آستیگماتیسم نامنظم ایجاد می‌شوند که باعث بروز مشکلات بینایی دیگر مانند دید تار خواهند شد. چشم ممکن است به نور نیز حساس شود. اغلب بیماران مبتلا به قوز قرنیه هر بار که به چشم پزشک خود مراجعه می‌کنند درمی‌یابند که شماره چشمشان افزایش یافته است. پس بیماری قوز قرنیه می‌تواند منجر به اختلالاتی همچون اعوجاج در بینایی (آستیگماتیسم)، دوبینی، تاری دید (در فاصله نزدیک یا دور) و حساسیت به نور (فتوفوبیا) شود.

این بیماری از طریق معاینه چشم قابل تشخیص است. پزشک متخصص چشم، قرنیه شما را معاینه کرده، انحنای آن را اندازه‌گیری می‌کند و میزان تغییر شکل آن را بررسی خواهد کرد. همچنین تصویر سطح قرنیه توسط کامپیوتر مخصوص ثبت می‌شود که جزئیات بافت قرنیه را نشان می‌دهد.

قوز قرنیه شامل پنج مرحله پیشرفت است که درمان فرد به این بستگی دارد که در کدام مرحله پیشرفت از بیماری باشد. این مراحل عبارتند از: مرحله پیش از قوز قرنیه، مرحله خفیف بیماری، مرحله پیشرفت متوسط بیماری، مرحله پیشرفت شدید و مرحله‌ آخر که در آن پیشرفت بیماری به حدی می‌رسد که باید جراحی پیوند قرنیه انجام شود.

هنگامی که قوز قرنیه خفیف باشد، بینایی فرد با عینک قابل اصلاح است. در صورتی که بیماری تا حد بیشتری پیشرفت کند فرد بایستی از لنزهای تماسی سخت استفاده کند تا بتواند دید بهتری داشته باشد. روش‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد که پزشک متخصص چشم شما ممکن است با توجه به سطح پیشرفت قوز قرنیه تجویز نماید.

با اینکه بیماری قوز قرنیه عموماً منجر به از بین رفتن کامل بینایی نمی‌شود اما این بیماری می‌تواند سطح بینایی را به حدی کاهش دهد که زندگی طبیعی فرد دچار مشکل شود. پس اگر شما حداقل یکی از علائم قوز قرنیه را دارید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و تحت معاینه قرار بگیرید.

 

 

عینک نور : 02532943049



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید