گل مژه.

گل مژه

امور مشتریان عینک نور

1398/07/06_11:42

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

 

گل مژه

گل مژه یک عفونت حاد چشم است که در اطرف مژه رخ می‌دهد و اغلب با درد همراه است. این عفونت مانند یک جوش در لبه چشم ایجاد شده و باعث قرمزی کاسه چشم می‌شود. اگرچه این عفونت اغلب در اطراف چشم ایجاد می‌شود اما می‌تواند به داخل چشم نیز منتقل گردد.این عفونت همراه با مجموعه‌ای گلبول (آبسه) ایجاد شده و رشد می‌کند. گل مژه به طور کلی خطرناک نیست اما می‌تواند همراه با درد و مشکلات دیداری ظهور کند. با این مقاله از دکترنیم همراه باشید تا علاوه بر آشنایی کامل با این بیماری، از خطرات احتمالی که برای شما به وجود خواهد آورد در امان باشید.

انواع گل مژه

این بیماری دو نوع متفاوت دارد که در قسمت معرفی به آنها اشاره شد. نوع اول گل مژه خارجی است که در خارج از چشم ایجاد می‌شود. نوع دوم این بیماری که به نظر خطرناک تر می‌رسد، گل مژه داخلی است که علل و علائم متفاوت خود را دارد:

1- عفونت خارجی چشم:

این عفونت در امتداد لبه بیرونی پلک ایجاد می‌شود و باعث بروز علائمی چون زردی، درد و مشکلات دیدار می‌گردد. همچنین به دلیل عفونت برخی از غدد چشم مانند موارد زیر ایجاد می‌شود:

عفونت فولیکول مژه – ریشه‌های گوچک مژه که در پوست پلک قرار دارند.

عفونت غده سباسه – این غده به فولیکول مژه متصل است و با تولید مایع سِبوم، مانع از خشک شدن چشم‌ها می‌شود.

عفونت غده پروتئین – این غده نیز مانع از خشکی چشم‌ شده و به فولیکول مژه ختم می‌شود.

2- عفونت داخلی چشم:

معمولا این نوع از گل مژه دردناک تر از نوع اول آن است و علائمی سخت تر دارد. نوع داخلی اغلب به دنبال عفونت غده میبومیا که وظیفه ترشح مواد ضروری چشم را دارد ایجاد می‌شود. در گل مژه داخلی چشم، معمولا احساس سوزش، تاری دید، ضعف پلک، خارش چشم، حساسیت به نور، احساس وجود چیزی در چشم و… بروز می‌کند.

علت گل مژه

همانطور که گفته شد، اصلی ترین علت گل مژه چشم ، عفونت باکتریایی است. به دنبال این عفونت، باکتری‌ها در فولیکول مژه ایجاد شده و به قسمت‌های داخلی‌تر پلک وارد می‌شوند.

عوامل افزایش دهنده خطر

عواملی وجود دارند که باعث افزایش شانس ابتلا به گل مژه چشم می‌شوند. در زیر به بیان آنها پرداخته ایم:

لمس چشم‌ها با دست آلوده

تماس چشم با جسم آلوده

استفاده از وسایل آرایشی چشم دیگران

استفاده از لوازم آرایشی فاسد

بیماری روتسا که باعث قرمز شدن صورت می‌شود.

بیماری بلفاریت که باعث ایجاد التهاب در لبه دهان می‌شود.

علائم گل مژه

همانطور که اشاره شد، این بیماری همراه با تورم و قرمزی در لبه چشم ایجاد می‌شود. معمولا بیماران مبتلا، از وجود درد و مشکل در دید شکایت می‌کنند. اما علائم دیگری نیز همراه با گل مژه پدیدار می‌شود که عبارتند از:

تورم یا بروز توده در پلک

پوسته پوسته شدن کناره پلک

احساس سوزش

سفتی و سنگینی پلک

خارش چشم و پلک

تخلیه مخاط از چشم

تاری دید و مشکلات دیداری

احساس وجود چیزی در چشم

حساسیت به نور

درصورتی که علائم گل مژه بیش از یک هفته به طول بیانجامد و همراه با مشکلات دیداری باشد، نیاز است به پزشک متخصص چشم مراجعه و راه‌های درمانی پیش گرفته شود.

پیشگیری از گل مژه

راه‌های پیشگیری از این بیماری بسیار ساده بوده و قابل انجام است. با انجام این راهکارها، نه تنها از گل مژه بلکه تقریبا از تمام بیماری‌های چشم پیشگیری می‌کنید. این راهکار ها عباتند از:

1- دست‌هایی تمیز داشته باشید:

دست‌های شما به دلیل تماس با اجسام اطراف به شدت آلوده هستند و در صورت تماس با چشم، بیماری‌های مختلفی ایجاد می‌شود. سعی کنید در تمام زمانها دستان خود را بشویید و ضد عفونی کنید.

2- دست‌ها را از چشم دور کنید:

اگر هم از تمیز بودن دست‌های خود اطمینان دارید، این کار را نکنید! هرچه دستهای شما تمیز باشد، برخی از باکتری‌ها روی دست شما وجود دارند و با لمس چشم، به این اندام مهم ضربه وارد می‌کنند و ممکن است باعث عفونت شوند. سعی کنید از قطره‌های مخصوص برای پاکسازی چشم استفاده نمایید.

3- لوازم آرایشی مطمئن استفاده کنید:

در این مورد می‌خواهم سه مورد از کارهای نادرستی که همیشه انجام می‌دهید را شرح دهم! این کارها در کمال تعجب نقش زیادی در ایجاد گل مژه و بیماری‌های دیگر دارند:

خرید لوازم آرایشی ارزان قیمت: لوازمی که قیمت کمی دارند، طبیعتا ار مواد شیمیایی مضر و ارزان ساخته شده اند و باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شوند. پس سعی کنید از برند معروف استفاده کنید تا سلامت خود را با کمی پول معاوضه نکرده باشید!

استفاده از لوازم تاریخ گذشته: بسیاری از خانم‌ها لوازم تاریخ گذشته را استفاده می‌کنند. این لوازم نقش زیادی در ایجاد عفونت های چشم دارند!

چند بار استفاده کردن از لوازم: بعضی از خانم‌ها لوازم خشک شده را با کارهایی ابتکاری 🙂 دوباره استفاده می‌کنند. این کارها از قبیل: جوشاندن، ریختن آب داخل آنها و… باعث می‌شود تا چشم‌های خود را از دست دهند!

4- لنزهای آلوده هرگز!

اگر از لنز استفاده می‌کنید، ضدعفونی کردن آنها کاری بسیار عقلانی است و ضروری! سعی کنید حتما این کار را انجام دهید و از قرار دادن لنز آلوده در چشم خود اجتناب کنید.

5- در محیط های سالم زندگی کنید:

اگر محل کار، مدرسه یا منزل شما در محیطی آلوده (از نظر هوا) قرار دارد، ناچارید نقل مکان کنید. ریزگردها نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های عفونی چشم دارند و سالیانه قربانی‌های زیادی می‌گیرند.

6- بلفاریت را مدیریت کنید:

بلفاریت یک بیماری عفونتی است که باعث ایجاد گل مژه چشم می‌شود

 

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید