لنزتوریک.

لنزتوریک

1398/07/03_18:8

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

لنز توریک چیست؟  وهر آنچه باید در مورد لنز توریک بدانید !

لنز توریک در واقع نوعی لنز چشم میباشد که به منظور تصحیح دید و نیز فرم انکسار ناشی از تغییر شکل حالت کروی استفاده میشود. این نوع لنز ها که در اصطلاح عامیانه به آنها لنز آستیگمات نیز میگویند از مواد هیدروژل ساخته میشوند. با این حال بعضی از لنزهای آستیگمات از نوعی لنز های سخت ساخته میشوند که نفوزپذیر به گاز هستند.

لنزهای نرم توریک (لنز آستیگمات) با لنزهای اسفریک نیز دارای تفاوت هایی میباشد. یکی از این تفاوت ها این است که لنزهای توریک در هنگامی که فرد پلک میزند و یا چشمانش میچرخد به دلیل داشتن اندازه طبیعی و ضخامت استاندارد همراه با چشم میچرخد و مانع از ایجاد حس خستگی و خشکی در چشم میشود. اما لنزهای اسفریک به این دلیل که همراه با چرخش چشم نمیچرخند و حالتی ثابت دارند برای مدت طولانی نمیتوان آنها را مورد استفاده قرار داد.

لنز های اسفریک دارای ضخامت یکسان در سر تا سرشان هستند. آن هم به این دلیل است که زمانی که فرد چشمانش را میچرخاند یا پلک میزند، لنز نمیچرخد و احساس بدی در فرد ایجاد نمیکند. همچنین اینکه لنزهای توریک دارای اندازه ها ی متفاوت در بخش های متفاوت هستند. به این ترتیب لنزهای توریک بهتر هستند تا ثابت باشند اما در حالت چرخش نیز مشکل زیادی ندارد و در صورت پلک زدن میتوانند به صورت عمودی جابه جا شوند. عمدتا قسمتهای پایین لنز طبی توریک سنگین تر و ضخیم تر هستند تا مانع چرخش داخل چشم شوند.

 

ساختار و طراحی لنزهای توریک

مواد سازنده ی لنزهای تماسی توریک در واقع مانند لنزهای ساده است پس ممکن است از نظر لطافت با یکدیگر متفاوت باشند. وجه تمایزی که این نوع لنزها با دیگر لنزها دارند طراحی آنهاست. طراحی منحصر به فردی که این نوع لنز دارد این است که لنز های توریک دارای انحناهایی در زوایای مختلف میباشند که هر کدام مناسب برای یک نوع عارضه است. مثلا آستیگماتیسم، تزدیک بینی و یا دوربینی. اما طراحی بسیار جالب دیگری که لنزهای توریک دارند این است که هنگامی که بر روی چشم ها قرار میگیرند وضعیت بسیار پایداری دارند به طوری که حتی با پلک زدن و یا چرخاندن چشم نسبتا ثابت میمانند..

اگر چشمانتان دارای عارضه ی آستیگماتیسم است ممکن است به گوشتان خورده باشد که نمیتوانید از لنزهای نرم و یا لنزهای مخصوص آستیگماتیسم استفاده کنید. شاید این گفته برای قبلا درست باشد ولی امروزه این موضوع نقض شده است. زیرا در صورتی که چشمانتان مشکل خاصی نداشته باشد و نیاز به تجویز ویژه ای نداشته باشد امکان این که آستیگماتیسم شما با این نوع لنز نرم برطرف شود نیز وجود دارد.

در مورد هزینه ی لنزهای تماسی نیز باید بگوییم که نسبت به لنزهای ساده از قیمت بیشتری برخوردارند.

لنز توریک ICL چیست؟

لنز توریک ICL دارای شباهت های زیادی با لنزهای تماسی هستند اما وجه تمایزهایی را نیز دارا هستند. یکی از این تفاوت ها که باید به آن پرداخت این است که این نوع لنزها بر خلاف لنزهای تماسی یا کانتکت لنزها به جای قرار گرفتن در سطح چشم، در درون چشم کار گذاشته میشوند. به این ترتیب میتوان گفت که این نوع لنزها دائمی هستند و فرد با خوابیدن و بیدار شدن مجبور به در آوردن آنها نیست.

همچنین اینکه لنز توریک ICL قادر به اصلاح عارضه هایی چون دوربینی، نزدیک‌بینی یا آستیگماتیسم میباشد و نیز لنز توریک ICL موارد آستیگماتیسمی را که اکثرا همراه با دوربینی یا نزدیک‌بینی میباشند را می‌تواند اصلاح کند. نحوه ی عملکرد لنزهای توریک ICL با عملکرد عینک ها و لنزهای تماسی شبیه می باشد و نیز نوری که از بیرون به درون قرنیه وارد میشود را در پشت چشم روی شبکیه متمرکز می کند. ساختار این لنزها به این صورت است که به علت نرم و نازک بودن به آسانی داخل چشم قرار داده میشوند و در فاصله ی بین فضای بین عنبیه و عدسی جاسازی می شوند. همچنین اینکه در صورتی که که فرد قرنیه نازک و مردمک بزرگ داشته باشد این لنز ها کاملا برای چنین فردی مناسب بوده چرا که هنگام جراحی هیچ تغییری نخواهند کرد.

 

لنزها توریک سیلیکون هیدروژل

لنزهای توریکی که جنسشان سیلیکون هیدروژل است به صورت ماهانه مصرف میشوند. لنزهای سیکلیون هیدروژل را میتوان به منظور و اهداف متفاوتی سفارش داد و تهیه کرد. یکی از این اهداف اصلاح تغییر شکل حالت کروی چشم که در واقع همان اصلاح عارضه ی آستیگماتیسم میباشد است این نوع لنزها به صورت فصلی ارائه میشوند. یعنی انقضای آنها به مدت یک فصل میباشد. در صورتی که آستگیماتیسم دارید میتوانید با در نظر گرفتن اولویت برای سلامت چشمتان، با چشم پزشک خود مشورت کرده و یک لنز توریک دائمی برای خود تهیه کنید.

 

انواع لنز توریک

کمپانی هایی که لنزهای توریک تولید میکنند معمولا لنزها را در انواع متفاوتی مثل یکبار مصرف نیز عرضه میکنند. لنزهای توریکی یکبار مصرف همانطور که از اسمشان پیداست تنها برای یکبار قابل استفاده میباشد. از دیگر انواع لنزهای توریک لنزهای چند کانونی میباشد که به منظور اصلاح پیر چشمی و نیز آستیگماتیسم تولید و عرضه میشوند. البته این نوع لنزهای چندکانونی به یک شکل نیستند و ممکن است گاهی نرم و یا گاهی سخت باشند.

 

مزایا و معایب لنز طبی نرم

از مزیت های بسیار مهم لنزهای چشمی تماسی نرم این است که به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند، افراد احساس راحتی با این نوع لنزها دارند. همچنین اینکه کانتکت لنزهای نرم به اندازه دو الی سه میلی متر جلوتر از قرنیه چشم قرار میگیرند.

اما از معایبی که این لنزها ی نرم دارند این است که در برطرف کردن کامل مشکل آستیگماتیسم قرنیه ناتوانند. دلیل این موضوع این است که لنزهای نرم به دلیل داشتن انعطاف پذیری بالا، فرم قرنیه را به خود میگیرند و به شکل قرنیه در می آیند به همین دلیل برای کسانی که آستیگماتیسم آنها بیشتر از یک و نیم میباشد استفاده از این لنزها توصیه و تجویز نمیشود.

از دیگر معایب لنز توریک این است که به دلیل نرمی آنها، گذاشتن و برداشتن آنها از داخل چشم بسیار سخت تر از لنزهای سخت است.

 

چه کسانی می توانند از لنزهای نرم و سخت استفاده کنند؟‌

کسانی که عارضه ی قوز قرنیه دارند

افرادی که با نامنظمی سطح قرنیه مواجه هستند

افرادی که عمل جراحی آب مروارید را پشت سر گذاشته اند و یا کسانی که به هر دلیلی از لنزهای داخل چشمی استفاده نکرده اند

برای درمان و اصلاح عیوب انکساری چشم مثل نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگمات، پیرچشمی

کسانی که مبتلا به بیماری‌های قرنیه هستند؛ برای مثال کسانی که دچار زخم‌های قدیمی قرنیه هستند، طبق نظر پزشک متخصص ممکن است جهت تسریع ترمیم زخم از لنز طبی رنگی تماسی نرم استفاده کنند.

 

چه کسانی نمی‌توانند از لنز توریک استفاده کنند؟

کسانی که مشکل خشکی چشم دارند

کسانی مبتلا به بیماری‌های لبه‌ی پلک مانند «بلفاریت» هستند

کسانی که مکررا دچار عفونت چشمی به ویژه تب‌خال چشم می‌شوند

ساکنین مناطقی با آب‌و‌هوای بسیار خشک

از طرفی کسانی که دارای بیماری هایی مانند دیابت، پرکاری تیروئید، بیماری ها و عارضه های مربوط به دست و دهان مثل تبخال، حساسیت و آلرژی های فصلی و پیوسته و نیز کسانی که دچار آکنه رزاسه (التهاب و قرمزی مداوم پوست صورت یا آکنه بزرگسالی) هستند، از لنزهای تماسی سخت و نرم نباید استفاده کنند.

عینک نور : 02532943049



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید