علت اصلی عفونتهای چشمی.

علت اصلی عفونتهای چشمی

امور مشتریان عینک نور

1398/07/03_18:2

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

 

عفونت چشم را درمان کنید

عفونت چشم به دلیل وجود میکروارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها به وجود می‌آید که ممکن است بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن را تحت تأثیر قرار دهد. به طور مثال این عوامل می‌توانند باعث عفونت چشم بر روی قرنیه، غشای مرطوب نازک جلوی چشم یا بر روی پلک‌های داخلی شوند. عفونت چشم دارای علائمی است که ممکن است در هر دو چشم نیز بروز کند. این علائم عبارتند از:

قرمز شدن چشم‌

احساس درد

وجود ترشحات

اشک آلود شدن چشم‌

خشک شدن چشم

حساسیت به نور

متورم شدن چشم و اطراف آن

احساس خارش در چشم

تار شدن دید

در صورت داشتن هر گونه علائم مربوط به عفونت چشم حتماً به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید تا با درمان به موقع از آسیب جدی به چشمان خود جلوگیری کنید.

انواع عفونت چشم و علل ابتلا به آن

التهاب ملتحمه: این بیماری عفونی چشم با نام “چشم صورتی” نیز شناخته می‌شود که باعث ایجاد التهاب‌ و عفونت بر روی سطح‌ داخلی‌ پلك‌ و روی‌ سفیدی‌ چشم می‌گردد‌. ابتلا به این عفونت چشم در میان کودکان شایع‌تر است. التهاب ملتحمه اغلب علائم و نشانه‌های ویروسی یا باکتریایی دارد. همچنین در صورت ابتلای مادر به بیماری‌های مقاربتی ممکن است نوزاد هنگام تولد مبتلا به این نوع عفونت چشم شود.

عفونت‌های ویروسی چشم: علاوه بر اختلال چشم صورتی، از دیگر عفونت‌های ویروسی چشم می‌توان به تبخال چشمی اشاره کرد که بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌آید.

عفونت کراتیتیس آکانتامبا: نوعی عفونت چشمی است که در آن سطح قرنیه چشم توسط نوعی میکروارگانیسم کیست زا موسوم به آکانتامبا آلوده می‌شود. افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به این عفونت خطرناک هستند. به همین دلیل این افراد بایستی نکات بهداشتی و ایمنی را در خصوص استفاده از لنز رعایت کنند.

تراخوم (Trachoma): یک بیماری عفونی چشم ناشی از باکتری کلامیدیا تراکوماتیس است. این عفونت چشم در مناطق خاص توسعه نیافته، بسیار شایع است که در نهایت منجر به نابینایی می‌شود. در واقع این عفونت باعث سفت شدن سطح داخلی پلک می‌گردد که می‌تواند منجر به درد چشم، شکنندگی سطح بیرونی یا قرنیه چشم‌ و احتمالاً نابینایی شود. با رعایت بهداشت و مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، تا حدی می‌توان عفونت تراخوم را کنترل نمود.

عفونت‌های داخل چشمی (اندوفتالمیت): هنگامی‌که عامل باکتریال به داخل چشم نفوذ می‌کند، عفونت بسیار خطرناکی به وجود می‌آید که در صورت عدم درمان سریع و مؤثر، فرد نابینا خواهد شد. عفونت اندوفتالمیت ممکن است در اثر وارد شدن جسم تیز به داخل چشم یا به دنبال جراحی‌های چشمی مثل جراحی آب مروارید هم ایجاد شود.

راه‌های درمان عفونت چشم چیست؟

خوشبختانه اکثر عفونت‌های باکتریایی چشم، با روش‌های درمانی سریع مانند قطره‌های آنتی بیوتیک چشم یا پمادهای چشمی درمان می‌شوند. بسیاری از عفونت‌های شایع ویروسی چشم نیز به مرور زمان برطرف می‌شوند. در موارد عفونت‌های شدید ویروسی چشم، قطره چشم ضد ویروسی تجویز می‌شود. برخی از عفونت‌های ویروسی نیاز به مصرف دقیق قطرات استروئیدی چشم دارند تا التهاب چشم را کاهش دهند.

با مراجعه به پزشک متخصص و پس از انجام معاینات مربوطه، پزشک با توجه به علت اصلی عفونت چشم، داروهای آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند را تجویز می‌نماید. اگر پس از مصرف دارو، علائم بیمار بدتر شد یا تغییری نکرد، بایستی بلافاصله به پزشک خود مراجعه کرد.

 

 

 

عینک نور : 02532943049



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید