همه آنچه که درباره لنز طبی باید بدانید .

همه آنچه که درباره لنز طبی باید بدانید

امور مشتریان عینک نور

1398/06/04_20:7

تیم تحقیقاتی عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی در مورد لنز طبی بپردازیم. اگر می خواهید لنز طبی تهیه کنید و به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد آن هستید در این مقاله همراه ما باشید، انسان های بسیاری هستند که از لنزهای طبی استفاده می کنند و ممکن است که استفاده از لنزهای طبی به دلایل مختلفی باشد. کسانی که دارای مشکلات چشمی از جمله دوربینی و نزدیک بینی و آستیگماتیسم هستند به جای عینک می توانند از لنزهای طبی استفاده کنند، علاوه بر لنزهای طبی لنزهایی نیز وجود دارند که غیر طبی هستند و بیشتر برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند.

لنز طبی چیست؟

به طور معمول اولین توصیه ای که برای کسانی که از عیوب بینایی مانند دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم برخوردار هستند ارائه می شود استفاده از عینک است، اما در برخی از موارد افراد برای استفاده از عینک مشکل دارند، برای مثال ورزشکاران حرفه ای یا کسانی که زیاد تحرک دارند و یا اغلب افرادی که دچار قوز قرنیه هستند نمی توانند از عینک استفاده کنند به همین دلیل است که ترجیح می دهند از لنز طبی استفاده کنند.
لنزهای طبی و به طور کلی لنزها، عدسی بسیار نازکی هستند که بر روی قرنیه چشم قرار داده می شوند و به دلیل تبادل اکسیژن مستقیم قرنیه چشم ضروری است که لنزهای طبی مناسب توانایی عبور اکسیژن از خود را داشته باشند. در ادامه به انواع لنزهای طبی اشاره می کنیم.

لنز طبی _ کلینیک چشم بینایی

انواع لنز طبی موجود در عینک نور

1. لنز طبی سخت
لنزهای طبی سخت در 2 نوع لنز سخت استاندارد و سخت نافذ اکسیژن می باشد:
-          لنز سخت استاندارد
این نوع از لنزها به لنزهایی گفته می شود که قادر نیستند، اکسیژن را انتقال دهند و هیچگونه نفوذپذیری نسبت به اکسیژن ندارد با این شرایط قرنیه چشم به منظور استفاد از اکسیژن لازم باید دائم اشک را بین قرنیه و لنز پمپاژ کند زمانی که عمل پلک زدن انجام می پذیرد این اتفاق می افتد. لنز سخت استاندارد را با بهره گیری از محلول نرم کننده روی قرنیه چشم قرار می دهند. مهمترین مزیت این لنزها این است که قیمت مناسبی دارند و نگهداری آنها نیز بسیار آسان است و برای اصلاح آستیگماتیسم بسیار مناسب است. از عیب های آن نیز می توان به تاری دید و نارسایی اکسیژن به بدن اشاره کرد که مشکل ساز است.
-          لنز سخت نافذ اکسیژن
یکی دیگر از انواع لنزهای سخت نیز، لنز سخت نافذ اکسیژن است این لنز به دلیل این که به راحتی تبادل اکسیژن را انجام می دهد برای کسانی که مشکل قوز قرنیه دارند بسیار مناسب است. این لنزها بعد از لنزهای سخت نفوذ ناپذیر طراحی شد که توانست مشکلات آنها را برطرف کند.

استفاده از لنز طبی _ کلینیک چشم بینایی

2. لنز طبی نرم
یکی دیگر از انواع لنزهای طبی، لنز طبی نرم است این لنزها از جدیدترین نسل لنزها محسوب می شوند، در ساخت این لنزها از مواد پلاستیکی استفاده نمی شود و از موادی بهره گرفته می شود که در آنها جذب آب نمک موجود در اشک انسان امکان پذیر است و از آن به عنوان لنزهای آب دوست یا هیدروفیل نیز یاد می شود. لنز طبی نرم بیشتر از لنز طبی سخت طبیعی است و به دلیل داشتن حالت انعطاف مناسب استفاده از آن راحت تر است.

لنز طبی نرم _ کلینیک چشم بینایی

چه کسانی می توانند از انواع لنزهای طبی استفاده کنند؟

کسانی که دچار عوارض بینایی مانند نزدیک بینی و دوربینی هستند، می توانند از لنزهای سافت و یا همان لنز طبی نرم استفاده کنند. کسانی که به آستیگماتیسم مبتلا هستند و آستیگماتیسم آنها حداکثر تا یک می باشد (مثبت یا منفی فرق نمی کند) نیز می توانند از لنز طبی نرم استفاده کنند و برای آنها مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در شرایطی که نمره آستیگماتیسم ما بین 1.25 تا 2 نمره باشد استفاده از لنز نرم تحت شرایطی امکان پذیر است. در صورت بیشتر بودن آستیگماتیسم از نمره 2 بهتر است که از لنز طبی سخت یا سافت توریک استفاده شود، برای چشم هایی که قوز قرنیه دارند نیز می توان از لنز سخت نفوذپذیر استفاده کرد.
اصول مراقبت برای کسانی که از لنز طبی استفاده می‌کنند
-          در صورتی که هنگام استفاده از لنز طبی در چشمان خود قرمزی، سوزش، اشک، تاری دید، درد و تورم احساس کردید آن را با  دکترچشم پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است که این حساسیت ها به دلیل استفاده ار محلول های شوینده باشد که در این صورت باید محلول شوینده مخصوص چشم های حساس را تهیه کنید.
-          اگر می خواهید عمر لنز طبی شما بیشتر باشد و یا قرنیه چشم دچار عفونت نشود ضروری است که از محلول مخصوص هر لنز استفاد کنید و به دستورالعمل های آن توجه کافی را داشته باشید.
-          افرادی که سیگار می کشند نباید هنگامی که از لنز طبی استفاده می کنند سیگار مصرف کنند، چرا که سیگار تاثیر سویی بر روی لنزها دارد.
-          زمانی که چشم شما دچار آسیب شده است و یا قرمز شده است توصیه می شود که از لنز طبی استفاده نکنید چرا که باعث عفونت چشم و در نهایت از دست دادن بینایی می شود.
-          پیش از آرایش از لنز طبی استفاده کنید تا دچار آلودگی نشوند.
-          به طور مداوم از معاینه های پزشکی استفاده کنید تا چشم شما دچار عارضه ای نشود.

مراقبت لنز طبی _ کلینیک چشم بینایی

  امور مشتریان عینک نور : 02532943049



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید