آیا لنز رنگی ضرر دارد ؟.

آیا لنز رنگی ضرر دارد ؟

امور مشتریان عینک نور

1398/07/01_12:45

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

آیا لنز رنگی ضرر دارد ؟

اکثر افراد میل به تغییر در چهره خود هر از چند مدت دارند که یکی از راهکار هایی که برای تغییر چهره وجود دارد استفاده از لنزهای رنگی است. لنزهای رنگی علاوه بر تغییر چهره، به چهره ی افراد زیبایی نیز میبخشد. اما این تغییر مانند خیلی از روش های دیگر دارای عوارض و ضررهای خاص خود میباشد که در زیر به آنها میپردازیم. در زیر به مضرات لنز رنگی می پردازیم.

یکی از مضرات لنز رنگی که وجود دارد این است که ممکن است لنز چشم بر روی مردمک چشم بلغزد و باعث کاهش دید شود که در این صورت اگر فرد در حال رانندگی و یا انجام فعالیتی باشد که در صورت کاهش دید باعث آسیب به چشم شود، باعث میشود که خطرات جدی فرد را تهدید کند. همچنین اینکه همانطور که میدانید قطر مردمک مدام بر اثر تغییر شدت نور در حال تغییر است و در زمان هایی که قطر مردمک مطابق با قسمت شفاف لنز نباشد، باعث کاهش دید، تار دیدن و یا دیدن هاله ها و درخشش نور در دید میشود.

فردی که تصمیم به استفاده از لنز رنگی میگیرد حتما باید قبل از خرید با پزشک متخصص چشم مشورت کند. امروزه لنزهای رنگی به مراکز فروش بی ارتباط ارئه میشود و این مراکز اقدام به فروش این لنز ها میکنند، از جمله فروشگاه های لوازم آرایشی، آرایشگاه ها و خیاطی ها. در واقع در این مراکز به اهداف مختلفی از جمله سود مالی لنزهای غیر استاندارد را به فروش میرسانند و سلامت بینایی افراد را تهدید میکنند. علت اینکه لنز باید حتما تحت نظر چشم پزشک تهیه شود این است که چشم و قرنیه هر فرد ویژگی های منحصر به فردی دارد که دیگری ندارد و یا حتی ممکن است چشم یک فرد دارای مشکل و یا حساسیت خاصی باشد که خود فرد از آن بی اطلاع است.

بنابراین چشم پزشک با معاینه چشم فرد و دادن اطلاعاتی در مورد سایز قرنیه چشم فرد به او بهترین گزینه را برای خرید لنز ارائه میدهد. از همه مهمتر اینکه چشم پزشک میتواند لنزها با برندهای معتبر و استاندارد را به افراد معرفی کند که خود کمک بزرگی به فرد برای خرید لنز میباشد. در مورد سایز قرنیه نیز باید گفت که سایز قرنیه هر فرد با دیگری متفاوت است و اگر از لنز با سایز نامناسب استفاده کند باعث کاهش دید و یا عاجز شدن و ناراحتی فرد در هنگام استفاده از لنز میشود. همچنین اینکه پزشک با معاینه میتواند متوجه میزان انحنای قرنیه فرد شود که این انحنا برای هر فرد مختص خود اوست، پزشک نیز میتواند ویژگی های دیگر چشم فرد از جمله میزان اشک و خشکی چشم او را در نظر بگیرد و سپس لنز تجویز کند.

زیرا همانطور که میدانید افراد در اثر عارضه ها و یا بیماری های مختلف و حتی بالا رفتن سن و تاثیر هورمون ها میزان اشک چشمشان تغییر میکند که حتما در تهیه لنز باید به آنها دقت شود. زیرا میزان نفوذ اکسیژن در لنزهای رنگی بر اساس جنسشان با یکدیگر متفاوت است و اگر فردی دچار خشکی چشم باشد و از لنز با ضریب نفوذ اکسیژن کم استفاده کند این عارضه در او تشدید میشود. در صورتی که انحنای لنز خریداری شده مناسب انحنای قرنیه فرد نباشد باعث جابه جا شدن آن و تهدید سلامت چشم، دید کم و زخم قرنیه میشود.

 

بهداشت لنز برای جلوگیری از مضرات لنز رنگی

از عوامل مهم دیگری که باید به آن توجه کرد بهداشت استفاده از لنز است. در صورتی که به این نکته توجه نشود بیماری ها و عفونت ها و حتی نابینایی را به دنبال دارد. هرگز با دستان آلوده لنز را لمس نکنید. باید حتما قبل و بعد از استفاده دستان خود را به خوبی ضدعفونی کنید سپس اقدام به برداشتن یا گذاشتن لنز کنید. محلول لنز را نیز باید بر اساس دستورالعمل گفته شده تهیه و یا تعویض کرد و در صورتی که نیاز به تعویض داشته باشد باید مایع آن را طبق همان زمان ذکر شده برای لنز مورد نظر تعویض کرد. همچنین اینکه باید توجه داشت که لنز نوعی وسیله ی بسیار شخصی میباشد و هرگز نباید اجازه دهید کسی از لنز شما استفاده کند.

زیرا همانطور که میدانید محیط چشم هر فرد با دیگری متفاوت است و در اثر استفاده از لنز دیگران میکروب ها و آلودگی های چشم فرد نیز به دیگری منتقل میشود و فاجعه به بار می آورد. رعایت نکردن نکات گفته شده در خصوص بهداشت استفاده از لنز موجب ایجاد عفونت های مختلف از جمله عفونت های باکتریایی میشود که در صورت نجنبیدن و دیر مراجعه کردن به پزشک ممکن است باعث کاهش دید همیشگی و یا حتی نابینایی، سوراخ شدن قرنیه و تخلیه چشم شود. حتی ممکن است در صورت مراجعه سریع بیمار به چشم پزشک لکه هایی بر روی قرنیه برای همیشه باقی بماند که باعث کاهش دید و تار دیدن و نیز ترس از نور در بیمار میشوند.

باکتری شایعی که در چشم ایجاد عفونت میکند باکتری سودوموناس است که در صورت ورود به چشم در صورت رعایت نکردن نکات گفته شده در عرض 48 ساعت رشد میکند و به گونه ای به چشم آسیب میزند که نمیتوان آن را مهار کرد.برای حفظ بهداشت در استفاده از لنز نیز میتوان محلولهای شست و شوی لنز را از داروخانه ها تهیه کرد و لنز را ضدعفونی کرد(دقت کنید که این محلولها را فقط از داروخانه تهیه کنید). فقط باید توجه داشته باشید که آب معمولی خطر آسیب لنز را بسیار بیشتر میکند.

 

مضرات لنز رنگی برای بیماران

لنز طبی رنگی برای کسانی که دچار بیماری هایی نظیر التهاب لبه های چشم، خشکی چشم و مسدود بودن مجرای چشم هستند بسیار آسیب رسان است. همچنین افرادی وجود دارند که در اثر ناآگاهی از لنزهای پاره شده استفاده میکنند که در نهایت موجب عفونت و پارگی قرنیه میشود. از علایم عفونت قرنیه احساس وجود جسم خارجی در چشم، درد، قرمزی و تورم و خارش چشم و نیز تاری دید است که در صورت مشاهده هرکدام از این عوامل باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید. همانطور که گفته شد میکروب ایجاد کننده عفونت در چشم سریعا رشد میکند که در صورت دیر اقدام کردن در مراجعه به پزشک ممکن است باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیر شود.

 

 

از موارد دیگری که در لنزهای رنگی در صورت استفاده نادرست موجب آسیب به چشم میشود این است که لایه رنگی لنزهای رنگی اشک و هوا را به به خوبی انتقال نمیدهند و از آنجایی که اشک و اکسیژن از مواد اولیه و ضروری برای قرنیه میباشند در صورت نرسیدن به قرنیه باعث آسیب به آن میشوند. از طرفی آلودگی های هوا و یا آلودگی های خود چشم که در مژه ها گیر میکنند در صورت استفاده از لنز رنگی به قرنیه آسیب بیشتری وارد میکنند.

بعضی از افراد ممکن است با خود فکر کنند که با یکبار استفاده از لنز طبی غیر استاندارد اتفاقی برای چشمشان نمی افتد در صورتی که اینطور نیست. در واقع به طور کلی میتوان گفت که آسیب نرسیدن به چشم بر اثر استفاده از لنز رنگی با فرهنگ مصرف کننده و میزان و مدت زمان استفاده او از لنز ارتباط دارد.

متوسط عمر یک لنز رنگی حدود 10 تا 14 ماه است و در صورتی که به تاریخ انقضای آن توجه نشود و بازهم مورد استفاده قرار گیرد قطعا باعث ایجاد آسیب های خطرناک میشود.

 

اساسی ترین مضرات لنز رنگی

 مایع لنز هرگز نباید با نوع دیگری عوض شود و در صورت تمام شدن باید حتما همان نوع مایع لنزی که استفاده کردید را تهیه کنید زیرا ممکن است چشم شما به مایع لنز جدید واکنش نشان دهد. همچنین اینکه عوض کردن ظرف مایع لنز و یا باز نگه داشتن درب آن باعث ورود میکروب های مختلف به درون ظرف میشود که در نهایت موجب عفونت و آسیب به چشم میشود.

از موارد دیگری که ممکن است در در هنگام استفاده از لنز باعث آسیب به چشم ها شود مصرف داروهایی که بر چشم تاثیر گذار هستند میباشند. درصورتی که دارویی مصرف میکنید باید حتما به عوارض آن دقت کنید و با چشم پزشک خود در این رابطه مشورت کنید زیرا داروهایی مثل آنتی هیستامین ها و قرص های ضد جوش و یا داروهای دیگر باعث خشکی چشم میشوند  که در صورت استفاده از لنز این عارضه شدت بیشتری میابد.

خانم هایی که از لوازم آرایش چشم استفاده میکنند باید حتما دقت کنند که از نوع ضد حساسیت و استاندارد آنها استفاده کنند زیرا مواد آرایشی نامرغوب و غیر استاندارد برای چشم بسیار آسیب رسان میباشند. همچنین اینکه هرگز لوازم آرایش خود را به کسی ندهید و یا اینکه از لوازم آرایش کسی استفاده نکنید زیرا همین کار باعث نقل و انتقال میکروب های چشم آن فرد به چشم شما میشود.

احتمال ایجاد زخم قرنیه در افراد سیگاری که از لنز رنگی استفاده میکنند 8 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. زیرا دود سیگار مستقیما وارد چشم شده و ایجاد عارضه هایی نظیر زخم قرنیه و در صورت ادامه و درمان نشدن زخم قرنیه باعث نابینایی میشود.

 

مهم ترین مضرات لنز رنگی

افرادی که در مدت زمان طولانی لنز را در چشمانشان نگه میدارند و به هر دلیلی مثل فراموشی و .. لنز را از چشمشان بیرون نمی آورند احتمال خطر زخم قرنیه را چند برابر میکنند مخصوصا کسانی که با لنزهای رنگی میخوابند.

هوای آلوده آسیب های بسیار جدی به چشم میزند خصوصا اگر لنز در چشم باشد. بنابراین در صورت آلودگی و یا وجود مقدار زیاد گرد و غبار در هوا لنز ها را از چشمانتان خارج کنید که خطر ابتلا به زخم قرنیه و عفونت چشمی را کاهش دهید.

افرادی که از لنز رنگی استفاده میکنند و با لنز به استخر میروند، خطرات جدی چشمانشان را تهدید میکند. زیرا آب استخر دارای کلر و مواد ضدعفونی کننده است و قطعا آلودگی ها و میکروب هایی را در بر دارد که در صورت ورود به چشم باعث ایجاد عفونت میشوند. بنابراین در استخر و نیز تا یک ساعت پس از استخر از لنز استفاده نکنید.

ما بر این باور هستیم که شما دوستان و همراهان همیشگی ما می توانید با نظرات و اتقادات سازنده خود له تیم تولید محتوایی ما کمک نمایید تا برای خود شما این کارایی را داشته باشیم و بتوانیم هر چه بهتر و با کیفیت تر محتواهایی هر چه فاخرتر و کامل تر تولید کنیم.

به همین منظور اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا موضوعی ذهن شما را به خود مشغول نموده و نقد دارین که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید.

در ضمن اگر در ارتباط با موضوع مقاله دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از ان آگاه گردانید.

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید