آب مروارید.

آب مروارید

امور مشتریان عینک نور

1398/06/30_21:54

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

آب مروارید چیست؟

آب مروارید حالتی است که در آن لنز داخل چشم شفافیت خود را از دست میدهد و غیر شفاف میشود. چشم یک سیستم نوری شبیه دوربین است. برای اینکه تصاویر و نورهایی که از بیرون وارد میشوند بصورت شفاف به مرکز بینایی برسند باید اول در بیرونی ترین لایه چشم یعنی کورنئا و سپس در لایه لنز درونی چشم بشکنند. در شرایط نرمال این دو لایه ساختاری شفاف دارند. در چشم مبتلا به آب مروارید، لنز شفافیت خود را از دست داده و مات شده است.

 

انواع

آب مروارید انواع مختلف دارد ولی در کل در سه گروه اصلی میتواند ارزیابی شود: آب مرواریدهای مربوط به سن، آب مرواریدهای مادر زادی و آب مرواریدهای ثانوی که در اثر استفاده طولانی مدت از برخی داروها (مثل کورتیزون)، ضربه ها، بیماریهای متابولیک (مثل دیابت) ممکن است اتفاق بیفتند.

 

ظاهر شدن

آب مروارید بیشتر از همه به علت سن اتفاق میفتد. در حالیکه دلیل مشخصی برایش وجود ندارد، عواملی مانند تغذیه و اشعه ماوراء بنفش جزو عوامل خطرناک محسوب میشوند. بدلیل مات شدن لنز، بیمار ابتدا از مشکل بینایی دور و یا نزدیک شکایت میکند. با افزایش مات شدگی لنز، میزان بینایی دور و نزدیک برای بیمار تا اندازه ای که زندگی اجتماعی او را مختل کند کم میشود.

 

عوامل آب مروارید چیست؟

در بزرگسالان، اصلی ترین دلایل آب مروارید، تغییرات بوجود آمده در لنز همراه با خیس شدن آن است. در کودکان هم، عواملی مانند بیماریهای متابولیک، ازدواج فامیلی، ابتلا به بیماری در شکم مادر، مصرف دارو در هنگام حاملگی، حالتهای مزمن و زخمها معمولا موثرند. علاوه بر آن، بیماری قند، التهاب داخل چشم، بیماری کلیه، گلوکوم، فشار خون بالا و مصرف طولانی مدت داروی کورتیزون دار میتواند باعث آب مروارید شود.

 

نشانه های آب مروارید چیست؟

نقطه محو، کم شدن تدریجی بینایی، کم شدن حساسیت چشم به نور، تغییر مداوم نمره عینک، احتیاج مستمر به تمیز کردن شیشه عینک، سختتر شدن رانندگی، کم شدن بینایی در شب، احتیاج به نور بسیار قوی هنگام مطالعه، دوتایی دیدن با یک چشم، زردی یا رنگ پریدگی رنگها

 

 

عمل آب مروارید در چه مواقعی غیر قابل اجتناب است؟

در هر یک از موارد زیر، بیمار هر چه سریعتر باید عمل شود:

اگر بینایی او نیازهایش را برطرف نکند.

اگر آب مروارید در اثر التهابی در چشم باشد.

اگر فشار چشم بیمار افزایش یابد.

اگر انتظار میرفت که آب مروارید رشد کند، حالا باید هر چه سریعتر عمل شود. عمل به راحتی انجام میشود و خیلی زود خوب میشود.

درمان آب مروارید

درمان آب مروارید جراحی است. با هر روش جراحی که مقدور است، لایه لنزی که شفافیت خود را از دست داده است برداشته میشود و بجای آن یک لنز مصنوعی جاسازی میشود. اگر در داخل چشم لنز کار گذاشته نشود، بیمار بعد از عمل، به عینکی با نمره بالا و یا لنزهای تماسی احتیاج خواهد داشت.

 

بهترین روش در درمان آب مروارید چیست؟

بهترین روش، عملیات بدون دوخت فاکو (FAKO) است که در آن لنز در داخل صفحه خودش جاسازی میشود. با توجه به وضعیت مریض و یا روند جراحی، روشهای دیگری هم میتواند اعمال شود.

 

در عملهای آب مروارید، لنزهای مورد تائید FDA و CE میتواند استفاده شود. با لنزهای مورد استفاده در عمل آب مروارید، توانایی دیدن نقاط دور بدون عینک و نقاط نزدیک با عینک برنامه ریزی میشود. بعضی بیماران برای نقاط دور هم ممکن است عینک هر چند با نمره پایین لازم داشته باشند. و یا اخیرا لنزهای مالتی فوکال (با قابلیت دیدن هم دور و هم نزدیک) مورد استفاده قرار میگیرد که بعد از عمل بیمار میتواند کارهای روزانه خود را بدون استفاده از عینک انجام دهد. ویژگی این لنزهای مالتی فوکال، تمرکز هم روی نقاط دور و هم روی نقاط نزدیک است.

 

آیا آب مروارید ممکن است تکرار شود؟

برای آنهایی که عمل آب مروارید انجام داده اند تکرار نمیشود. با انجام عمل، صفحه ای که در داخل لنزکار گذاشته شده است در طول زمان ممکن است کثیف شود. این اتفاق در میان مردم به بازگشت آب مروارید معروف است ولی در اصل آب مروارید نیست. این مسئله با لیزر و در عرض 30 ثانیه به آسانی درمان میشود.

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید