اشک ریزش چشم چیست ؟.

اشک ریزش چشم چیست ؟

امور مشتریان عینک نور

1398/08/02_19:0

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد        

 

 

اشک ریزش چشم چیست ؟

منظور از اشک ریزش چشم یا ریزش دائمی اشک از چشم‌ها سرازیر شدن اشک از یک یا هر دو چشم میباشد. اشک ریزش چشم می‌تواند به شکل مداوم بروز کرده (در تمام مدت وجود داشته باشد) یا مقطعی باشد (تنها گاهی اوقات رخ دهد). اشک ریزش چشم به دو صورت رخ می‌دهد تولید بیش از حد اشک یا تخلیه ناکافی اشک میباشد.

در انسداد مجرای اشکی که در بالغین روی می دهد افراد دچار اشک ریزش مداوم و ترشح از چشم مبتلا هستند، در بیشتر این افراد ( بیش از %60 موارد) مشکلات دیگر آناتومیک و التهابی بینی مانند انحراف تیغه بینی، پولیپ مخاط بینی، سینوزیت و یا مجاورت نزدیک قدامی ترین سلول هوایی سینوس اتموئید به مجرای اشکی و یا مشکلات دیگر وجود دارد. در جراحی مجرای اشکی که در آن مسیر جدیدی برای تخلیه اشک به بینی (Dacryocystorrhinostomy) ایجاد می شود.

در این جراحی بهتر میباشد که تیمی متشکل از یک فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم و فوق تخصص جراحی سینوس و بینی به صورت مشترک در یک نوبت جراحی، این عمل پیچیده را انجام می دهند.در این روش جراحی با کمک آندوسکوپ از راه بینی ابتدا مشکلات داخل بینی را بر طرف و سپس مجرای اشکی جدیدی ایجاد می گردد بدون آنکه برشی از راه پوست ایجاد و اسکاری ایجاد نماید.

چه کسانی به آبریزش چشم مبتلا می‌شوند

آبریزش چشم (پایین آمدن اشک به روی گونه‌ها) در هر سنی شاید اتفاق بیفتد اما در بچه‌های کوچک و افراد بالای ۶۰ سال متداول ‌تر است. این مشکل ممکن است برای یکی از چشم‌ها یا هر دو آنها اتفاق بیفتد.

علل اشک ریزش

1) ساخته شدن اشک زیادتر از حد طبیعی (وجود مشکلی در غدد اصلی سازنده اشک)

2) اشکال در مسیر خروج اشک باشد که اصطلاحا انسداد مجرا نامیده می‌شود (دلیل آن اختلالی در کار خروج اشک از چشم و هدایت آن به داخل بینی است.)

اشک ‌ريزش يا به دلیل تحريک چشم و توليد زياد از حد اشک و يا به علت اختلال در سيستم تخليه اشک به وجود مي ‌آيد. هر گونه تحريک چشم يا بيني مي‌تواند سبب افزايش توليد اشک شود. مهم ترین علت در اين دسته، خشکي چشم است. از طرفي آلرژي و حساسيت مزمن در تمام سنين مي ‌تواند نه تنها سبب تحريک توليد اشک بلکه موجب انسداد مجاري اشکي در محل خروجي آن در بيني شود و با دو مکانيزم فوق سبب اشک ‌ريزي شود. علت ديگر اشک‌ريزش مربوط به فقدان کفايت و کارايي سيستم تخليه اشکي و يا انسداد در مسير سيستم تخليه اشکي است.

نوزادان

در نوزادان، دلایل شایع اشک ریزش دائمی چشم ها، انسداد (بسته بودن) و یا باز نبودن کامل مجرای اشکی است.

اشک های خارج شده از چشم نوزاد شاید خشک و سفت شود، ولی لزوما به دلیل عفونت چشم نیست.

طی چند ماه، بیشتر انسداد مجرای اشکی در نوزادان به شکل خود به خود برطرف می شود.

کودکان

– عفونت ویروسی چشم ها (ورم ملتحمه ویروسی)

– آلرژی (حساسیت)

افراد بزرگسال

– انسداد یا گرفتگی مجرای اشکی

– سرماخوردگی

– التهاب و ورم پلک چشم (بلفاریت)

– اکتروپیون (برگشت لبه پلک به سمت بیرون)

– خشکی چشم ها (کاهش تولید اشک)

– وجود یک جسم خارجی در چشم مثل مژه یا گرد و خاک

– انتروپیون (برگشت لبه پلک به سمت داخل)

– عفونت مجرای اشکی

– تب یونجه (یک نوع آلرژی فصلی)

– تحریک و سوزش قرنیه چشم (جلوی چشم)

– رشد مژه ها به سمت داخل چشم

– بیماری تراخم چشم

– چشم صورتی (ورم ملتحمه چشم)

علائم

ناراحتی اصلی بیماران از ریزش اشکِ بیش از اندازه‌ای است که بیشتر شفاف می‌باشد. البته، بعضی بیماران از قی کردن بیش از حد چشم نیز شکایت دارند. در برخی بیماران اشک ریزش چشم منطقه‌ای بین چشم و بینی، به صورت دوره‌ای دچار عفونت می‌شود، که به آن عارضه التهاب اشکی گفته می‌شود.

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید