ضرورت استفاده از عینک های UV .

ضرورت استفاده از عینک های UV

امور مشتریان عینک نور

1398/07/30_21:39

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

ضرورت استفاده از عینک های UV یا محافظ فرابنفش

 

کلمه ی عینک های UV مخفف شده از کلمه ی Ultra Violet و به معنی اشعه ی فرابنفش میباشد. اشعه ی فرابنفش طیفی از امواج الکترومغناطیسی میباشد که در نور خورشید وجود دارد و انرژی بسیار زیادی دارد. این انرژی آنقدر بالاست که از آن برای خشک کردن هرچه سریعتر رنگ های صنعتی استفاده می شود. منظور از پوشش UV هم پوششی است که با هیچ چیز جز اشعه یووی خشک نمی شود. پوشش هایی که با اشعه یووی خشک میشوند بی بو هستند و با خشک شدن به هم نمی چسبند. مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت امسال برای اولین بار اعلام کرد که شاخص تابش اشعه های فرابنفش روی عدد 10 میباشد و وضعیت بسیار خطرناکی است. با توجه به تغییرات آب و هوایی کشور آلودگی پرتوهای فرابنفش در سال های اخیر همیشه از حد استاندارد بالاتر بوده و این وضعیت ادامه دارد. عینک های UV یا محافظ فرابنفش از چشمان ما در برابر این اشعه ها محافظت می کنند.بر اساس مطالعات پزشکان، افرادی که در ارتفاعات بالا یا در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند و بطور کلی کسانی که در معرض آفتاب سوختگی هستند، باید از عینک هایی استفاده کنند که اشعه ی ماورابنفش را جذب کند. کارخانه های مختلف طرح های گوناگونی از عینک ها برای محافظت از چشم دربرابر اشعه های مضر آفتاب طراحی کرده و ساخته اند. آنها جذب اشعه های مضر توسط عینک هایشان را ضمانت می کنند ولی باید توجه داشت که برخی اشعه ها برای چشم مضر تر هستند.

سعی کنید همیشه عینکی را خریداری کنید که تا 99% اشعه ی فرابنفش را جذب کند. علت برخی از بیماری های چشمی، در معرض آفتاب بودن برای مدت زیاد و در نتیجه درگیری چشم ها با اشعه ی فرابنفش یا اولترا ویوله (ultra violet یا uv) میباشد. عینک های آفتابی به سبب رنگی بودن تا حدی اشعه های مضر را جذب می کنند، ولی عدسی عینک های آفتابی چه شیشه ای و چه آفتابی تنها زمانی میتوانند اشعه های مضر فرابنفش را به خوبی جذب کنند که ماده ی مخصوص و اضافی به ماده ی تشکیل دهنده ی عدسی عینک اضافه شود. پس بهتر است همیشه عینکی انتخاب کنید که اشعه ی فرابنفش یا یووی را تا نود و نه یا صد درصد جذب کند. برخی عینک ها لیبل یا برچسبی دارند که نشان می دهد آن عینک UV400 است و بدین معناست که این عینک 100% اشعه ی فرابنفش را جذب می کند. توجه داشته باشید که لازمه ی پلاریزه بودن عینک های آفتابی UV بودن آنهاست. یعنی ممکن نیست که عینکی پلاریزه باشد ولی UV نباشد.

عینک UV یا محافظ فرابنفش

خطرات اشعه فرابنفش

علاوه بر مشکلات و بیماری هایی که از طریق نور خورشید و به ویژه اشعه فرابنفش برای چشم بوجود می آید، بطور کلی قرار گرفتن بیش از حد درمعرض نور خورشید باعث آفتاب سوختگی میشود که همین منجر به سرطان پوست خواهد شد. هرچه میزان قرار گرفتن در آفتاب بیشتر باشد، شدت سرطان هم بیشتر میشود.

سنجش از طریق دستگاه

دستگاه UV meter یا یو وی سنج دستگاهی است که با استفاده از آن میتوان شماره و درصد محافظ یو وی عدسی را سنجید. برای عینک هایی که عدسی پلاستیکی دارند بهترین درصد یووی 100% است که برابر با 400 نانومتر میباشد (UV 400). ولی معمولا عدسی های شیشه ای درصد  UV کمتری دارند که این اصلا به معنی بد بودن یا نامرغوب بودن عدسی نیست. بلکه به این خاطر است که بخاطر متریال بکار رفته در عدسی های شیشه ای این درصد معمولا کمتر از عدسی های پلاستیکی است. درصد استاندارد برای عدسی های شیشه ای 95% به بالاست که تقریبا برابر با 360 نانومتر میباشد (UV 360).

عدسی های جاذب اشغه مادون قرمز

عینک هایی هم هستند که اشعه ی مادون قرمز (infrared) را جذب می کنند. طول موج اشعه مادون قرمز بیش از طول موجی است که قابل رویت است و گرما تولید میکند. اشعه مادون قرمز نور خورشید بسیار ناچیز بوده و چشم بصورت طبیعی قادر به تحمل این اشعه هست. البته مطالعات رابطه ی قطعی بین بیماری چشمی و اشعه مادون قرمز را نشان نمی دهند و نیازی به استفاده از عینک های جاذب مادون قرمز نیست ولی عدسی هایی که جاذب اشعه مادون قرمز هستند باعث می شوند که گرم شدن چشم تا حدی کاهش یابد. به هر حال بهترین عینک عینکی است که محافظ UV یا اشعه ی ماورابنفش بوده، احتمال شکستگی کمی داشته و از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

 

 

عینک نور : 02532943049

 



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید