تاریخ انقضای لنز تماسی چیست؟.

تاریخ انقضای لنز تماسی چیست؟

امور مشتریان عینک نور

1398/07/29_12:10

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

هر آنچه باید در مورد لنزهای تاریخ گذشته بدانید

 

تاریخ انقضای لنز تماسی چیست؟

بر اساس قوانین سازمان غذا و داروی آمریکا همه کارخانه‌های تولیدکننده لنزهای تماسی چشم موظف هستند محصولات خود را آزمایش کرده و برای آنها تاریخ سالم بودن تعیین کنند. اما این تاریخ که به عنوان تاریخ انقضا از آن یاد می‌کنیم چیست؟

هر کارخانه، لنزی که تولید می‌کند را به همراه مایع نگهدارنده آن باید مورد آزمایش قرار دهد و مشخص کند که لنز و محلول آن تا چند سال در حالت بسته‌بندی‌شده سالم باقی می‌مانند. به‌طور مثال، یک محصول ۵ سال پس از تاریخ تولید قابلیت استفاده دارد. بنابراین، خریدار پس از این مدت زمان نباید از لنز استفاده کند زیرا کارشناسان استفاده از آن را فقط برای ۵ سال تایید کرده‌اند و ممکن است پس از این دوره‌ی زمانی، استفاده از لنز برای چشم خطرناک باشد.

خطرات ناشی از استفاده از لنز تاریخ گذشته چیست؟

علاوه بر درج تاریخ انقضاء، کارخانه‌ها باید امنیت و سلامت محصول را نیز تایید کنند. اما پس از تاریخ انقضا چه اتفاقی برای لنز می‌افتد؟

اگر بسته‌بندی لنز درست و مطمئن نباشد، ممکن است قارچ یا باکتری داخل محلول لنز نفوذ کرده باشد.

همچنین پس از تاریخ انقضا، ممکن است محلول نگهدارنده لنز بیش از حد اسیدی یا بیش از حد قلیایی شده باشد و گذاشتن لنز در چشم می‌تواند سبب عفونی شدن چشم شود.

قارچ، باکتری و میکروب عفونت‌های شدید و مزمی را برای چشم به همراه دارند. از این رو، روش عاقلانه این است که لنزی که تاریخ مصرف آن گذشته را استفاده نکنید و به چشم و بینایی خود آسیب وارد نکنید.

تاریخ انقضای نسخه لنز طبی چیست؟

نسخه لنزهای طبی نیز همانند دیگر نسخه‌های پزشکی دارای تاریخ انقضاء هستند. در اکثر موارد، تاریخ انقضای لنز یک سال پس از صدور نسخه است مگر اینکه پزشک تشخیص دهد لنز موردنیاز شما باید کمتر از یک سال استفاده شود. در چنین شرایطی فرد باید لنز و وسایل و محلول‌های مربوط به آن را کنار بگذارد.

اگر پزشک برای فرد نسخه‌ای با تاریخ انقضای کمتر از یک سال بنویسد، حتما توضیحات لازم در این رابطه را هم به او خواهد داد. پس از فرارسیدن موعد انقضاء شما نباید با نسخه‌ی قبلی لنز بخرید و حتما باید نزد چشم‌پزشک رفته و نمره چشم خود را مشخص کنید.

این را در نظر بگیرید که نمره چشم و مشکلات آن در طول زمان تغییر می‌کنند. به همین خاطر لازم است به‌طور مرتب بینایی‌تان را چک کنید تا بهترین نتیجه را از لنز طبی داشته باشید.

آیا می‌توان تاریخ نسخه لنز طبی را بدون آزمایش دادن تمدید کرد؟

عموما پزشکان این کار را انجام نمی‌دهند. اما اگر قرار است برای مدت کوتاهی استفاده لنز را تمدید کنید، امکان دارد پزشک متخصص بدون انجام معاینات پزشکی، همان نسخه قبلی را تمدید کند.

وقتی تاریخ انقضای لنز طبی با تاریخ انقضای خود لنز که روی جعبه درج شده متفاوت است، چه باید کرد؟

همه کارخانه‌های تولیدکننده لنزهای تماسی چشم موظف هستند برنامه زمان‌بندی پیشنهادی خود را به منظور جایگزین کردن لنزها روی همه محصولاتشان درج کنند. همچنین باید درون هر بسته دفترچه راهنما وجود داشته باشد.

این پیشنهادها و توصیه‌ها، منبعی برای تعیین زمان مناسب استفاده از لنز بشمار می‌روند. اما از آنجا که نمره چشم هر بیمار با دیگری متفاوت است، شما باید حتما نزد پزشک بروید تا او بر اساس این برنامه زمان‌بندی، دوره مصرف لنز را تعیین کند.

آیا لنزهای تماسی یک بار مصرف هم تاریخ انقضاء دارند؟

پروتئین، کلسیم، چربی و دیگر مواد موجود در اشک می‌توانند به صورت طبیعی و به مرور زمان روی لنز تماسی رسوب کنند. به همین خاطر بسیار مهم است که لنز را در دوره‌های زمانی مشخصی تعویض کنید تا سبب ناراحتی، خشکی، تاری دید یا بروز واکنش‌های حساسیتی در چشم نشود.

لنزهای روزانه‌ی یک‌بار مصرف این مزیت را دارند که شما هر روز یک لنز جدید در چشم می‌گذارید و از دردسرهای تمیز کردن و شست‌وشوی هر روزه لنز تماسی خلاص می‌شوید. البته این لنزها گران‌تر از انواع معمولی هستند. اما این ویژگی را دارند که شما هر روز صبح لنز را در چشم می‌گذارید و شب دور می‌اندازید و خیالتان راحت است که تاریخ انقضای آن نگذشته یا رسوبات روی آن چشمتان را اذیت نمی‌کند.

البته، با خرید لنزهای یک‌بار مصرف دیگر لازم نیست برای خرید محلول و قاب و دیگر لوازم جانبی لنز هزینه کنید. یعنی در واقع تفاوت قیمت این مدل‌ها با لنزهای معمولی چندان هم زیاد نخواهد شد.

لنزهای یک بار مصرف تاریخ انقضا ندارند.

مورد قابل اشاره‌ دیگری که در انتها می‌توان گفت این است که محلول‌های شوینده و ضدعفونی کننده با اینکه بسیار مفید و کاربردی هستند، اما در طول زمان نمی‌توانند لنز را همانند روز اول تمیز کنند و ممکن است کلسیم، لیپید یا پروتئین به صورت لایه‌ای روی لنز بمانند که موجب ناراحتی آن در چشم می‌شوند.

 

 

عینک نور : 02532943049



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید