3روش تشخیص عینک پلاریزه و ۷ اصل مهم در خرید عینک آفتابی.

3روش تشخیص عینک پلاریزه و ۷ اصل مهم در خرید عینک آفتابی

امور مشتریان عینک نور

1398/07/28_18:33

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

3روش تشخیص عینک پلاریزه و ۷ اصل مهم در خرید عینک آفتابی

امروزه کسانی که به سلامت چشم خود بیشتر اهمیت می‌دهند برای مراقبت از چشم خود از عینک های آفتابی استفاده می‌کنند. البته انتخاب عینک مناسب هم بسیار مهم است؛ عینکی که از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب حفاظت می‌کند باید فاکتورهای لازم مثل داشتن حفاظت ٪۱۰۰ در برابر اشعه فرابنفش، پلاریزه بودن و … را داشته باشد. در این مقاله در مورد ۳ روش تشخیص عینک پلاریزه و ۷ اصل مهم که باید در هنگام خرید عینک آفتابی رعایت کرد، صحبت خواهیم کرد.

عینک آفتابی یکی از وسایل ضروری است. همه‌ی ما در ساعات مختلف روز از خانه خارج می‌شویم و گاهی مجبوریم ساعت‌ها زیر اشعه‌های مضر آفتاب سر کنیم. در واقع همواره در معرض تابش مستقیم اشعه‌هایUV هستیم. نیازی به توضیح نیست که در مقابل این اشعه‌ی مضر باید از پوست خود مراقبت کنید، ولی شاید فراموش کنید که چشمان شما نیز به اندازه‌ی پوست‌تان درمعرض آسیب قرار دارند و باید فکری برای حفاظت از آنها بکنید.

عینک آفتابی مهم‌ترین وسیله برای حفاظت از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر است. در انتخاب عینک آفتابی، باید به موارد بسیار زیادی دقت کنید و فقط ظاهر آن را در نظر نگیرید. در واقع عینک آفتابی، مثل کرم ضد آفتاب برای پوست است. بیش از زیبایی، باید به کیفیت و اصالت آن دقت کنید.

چطور عینک پلاریزه را تشخیص دهیم؟

عینک پلاریزه - تشخیص عینک پلاریزه

برای تشخیص عینک پلاریزه سه روش وجود دارد: تست‌کردن روی سطح بازتابنده، مقایسه‌کردن دو عینک، استفاده از صفحه نمایش کامپیوتر. عینک‌های پلاریزه، بسیار محبوب هستند.

ویژگی این عینک‌ها این است که علاوه‌بر حفاظت از چشم در برابر آفتاب، تاب اشعه‌ها را کاهش می‌دهند. البته نسبت به عینک‌های معمولی، قیمت بیشتری دارند، بنابراین باید موقع خرید دقت کنید که بابت هزینه‌ای که می‌پردازید، حتما عینک پلاریزه خریده باشید.

در ادامه، سه روش را برای تشخیص عینک پلاریزه از عینک معمولی معرفی می‌کنیم.

روش اول: تست‌کردن عینک روی یک سطح بازتابنده

عینک پلاریزه - تشخیص پلاریزه بودن عینک با سطح براق

یک سطح بازتابنده‌ای را پیدا کنید که زمان تابیدن نور، تابش خیره‌کننده ایجاد کند. برای این کار می‌توانید از آینه یا سایر سطوح تخت و براق استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که تابش حاصل از این سطوح، حتی از فاصله‌ی ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متری هم قابل دیدن باشد. برای تابش نور روی سطوح می‌توانید فلاش گوشی خود را روشن کنید یا با چراغ‌قوه روی آن نوری بتابانید.

عینک آفتابی را در فاصله‌ی ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری در مقابل چشمان خود بگیرید. باید قادر باشید که سطح را از طریق یکی از عدسی‌ها در یک زمان، ببینید.

بسته به اندازه‌ی عدسی عینک، ممکن است لازم باشد که آن را کمی به چشمان خود نزدیک‌تر کنید. عینک را به طرف بالا و ۶۰ درجه بچرخانید.

عینک شما باید در زاویه‌ای قرار بگیرد که یکی از عدسی‌ها کمی بالاتر از دیگری قرار داشته باشد. از آنجایی که عینک‌های آفتابی در یک جهت خاص، پلاریزه می‌شوند، چرخاندن عینک، پولاریزاسیون را مؤثرتر می‌کند.

با توجه به نحوه‌ی تابش نور به سطح براق، ممکن است نیاز باشد که زاویه‌ی چرخش عینک را برای دیدن تغییرات قابل توجه، کمی تغییر دهید.

از طریق عدسی‌ها به صفحه نگاه کنید و میزان تابش را بسنجید. اگر عینک شما پلاریزه باشد، به وضوح متوجه خواهید شد که انعکاس نور از سطح براق، کاهش می‌یابد و حذف می‌شود.

وقتی از طریق یکی از عدسی‌ها به سطح نگاه می‌کنید، تصویر، تیره است و تابشی اندک یا هیچ‌گونه تابشی مشاهده نمی‌شود؛ ولی هنوز هم به نظر می‌رسد که نوری از سطح می‌تابد.

اگر هنوز هم به تأثیر عینک در کاهش تابش نور اطمینان ندارید، چند بار عینک را از مقابل چشمانتان کنار ببرید تا تفاوت حضور و عدم حضور عینک را متوجه شوید.

روش دوم: مقایسه‌ی دو عینک

عینکی را که از پلاریزه‌بودن آن اطمینان دارید، در نظر بگیرید. برای مثال می‌توانید عینک پلاریزه‌ای که از قبل داشتید، همراه ببرید یا در فروشگاه، از عینک‌های پلاریزه‌ی دیگر استفاده کنید. این مقایسه فقط زمانی قابل انجام است که عینک دوم حتما پلاریزه باشد.

عینک پلاریزه را دورتر و عینک مورد نظر را در مقابل آن قرار دهید. عدسی‌های هر دو عینک را در مقابل چشمان خود تراز کنید. عدسی‌ها باید ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند. عینکی که می‌خواهید پلاریزه‌بودن آن را تشخیص دهید، باید به شما نزدیک‌تر باشد و عینک پلاریزه، باید دورتر قرار بگیرد.

حواستان باشد که لنزها باهم تماس نداشته باشند، چون ممکن است باعث ایجاد خراش روی شیشه عینک شود. برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید، عینک‌ها را در مقابل نور امتحان کنید. با این کار، مقایسه‌کردن راحت‌تر می‌شود، به خصوص اگر برای اولین بار است که قصد دارید چنین کاری انجام دهید. تابش نور، نتیجه‌ی کار را واضح‌تر می‌کند.

می‌توانید از نور طبیعی برای این کار استفاده کنید؛ برای مثال نوری که از پنجره می‌تابد یا با چراغ قوه و فلاش گوشی، نور مصنوعی ایجاد کنید. عینکی که قرار است پلاریزه‌بودن آن را تشخیص دهید، ۶۰ درجه بچرخانید. یکی از لنزها باید مورب باشد و عینک پلاریزه باید در جایگاه خود ثابت بماند. درواقع فقط یکی از لنزهای عینک، هم‌راستا با لنز عینک پلاریزه قرار می‌گیرد.

فرقی نمی‌کند که عینک را به کدام طرف بچرخانید، ولی حتما هر دو شیشه‌ی عینک را محکم بگیرید که تکان نخورد. به قسمتی که لنز دو عینک هم راستا با هم قرار دارند، نگاه کنید.

این بخش باید تیره‌تر از لنزی باشد که در مقابل عدسی عینک پلاریزه قرار ندارد. اگر هر دو عینک پلاریزه باشند، این قسمت تاریک‌تر از زمانی است که مستقیم به آنها نگاه می‌کنید.

 

اگر عینک مورد نظر پلاریزه نباشد، تفاوتی در رنگ آنها (عدسی مقابل عینک پلاریزه و عدسی که عینک پلاریزه درمقابل آن قرار ندارد) مشاهده نمی‌کنید.

روش سوم: استفاده از صفحه‌ی نمایش کامپیوتر

عینک پلاریزه - تشخیص پلاریزه بودن عینک با کامپیوتر

صفحه کامپیوتر خود را روشن کنید و میزان روشنایی آن را در بیشترین حالت قرار دهید. بیشتر وسایل الکترونیکی، فناوری ضد تابش مشابه عینک‌های پلاریزه دارند. پلاریزه‌بودن عینک را می‌توانید با نگاه‌کردن به صفحه، امتحان کنید. یک صفحه‌ی سفید باز کنید؛ چون روشنایی بیشتر، نتیجه‌ی تست را بهتر نشان می‌دهد.

عینک مورد نظر را به چشم بزنید. وقتی جلوی کامپیوتر قرار گرفتید، مثل همیشه عینک آفتابی مورد نظر را به چشم بزنید. درست در مقابل صفحه‌ی نمایش بنشینید. اگر صفحه‌ی نمایش دقیقا جلوی چشم‌های شما قرار ندارد، می‌توانید آن را بالاتر بیاورید تا درست در راستای چشم قرار بگیرد.

همین‌طور که در مقابل صفحه نمایش نشسته‌اید، سر خود را ۶۰ درجه به طرف راست یا چپ کج کنید. یعنی درعین‌حال که در مقابل صفحه نمایش قرار دارید، بخش بالایی سر را به طرف راست یا چپ بدن کج کنید. اگر عینک پلاریزه باشد، به نظر می‌رسد که صفحه نمایش سیاه می‌شود، چون خاصیت ضدتابش عینک و صفحه، یکدیگر را خنثی می‌کنند.

اگر کج‌کردن سر به یک طرف جواب نداد، طرف دیگر را امتحان کنید. اگر این طرف هم نتیجه نداد، عینکی که به چشم زده‌اید، پلاریزه نیست. همیشه قبل از خرید، این تست‌ها را انجام دهید تا از پلاریزه‌بودن عینک، اطمینان حاصل کنید. بعضی از فروشگاه‌ها، کارت‌های مخصوص تست عینک‌های پلاریزه دارند. این کارت‌ها تصاویری دارند که فقط از طریق عینک‌های پلاریزه قابل دیدن است.

۷ نکته که باید موقع خرید عینک آفتابی به‌یاد داشته باشید

عینک پلاریزه - نکاتی در مورد خرید عینک آفتابی

موقع خرید عینک آفتابی، این موارد را در نظر بگیرید:

۱. لیبل عینک را به دقت بخوانید

اشعه‌ی فرابنفش UV یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد اکثر مشکلات چشمی است. این مشکلات در افرادی مشاهده می‌شود که چندان توجهی به استفاده از عینک آفتابی نشان نمی‌دهند.

دکتر «باکسر واچلر» توضیح می‌دهد که آسیب‌های چشمی ناشی از تابش آفتاب، می‌توانند آسیب‌های بسیار جدی‌تری برای مثال آب مروارید، سرطان و … ایجاد کند. آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که عینک‌های آفتابی را با لیبل UV400 یا حفاظت ۱۰۰ درصدی در برابر UV که به آن %۱۰۰ UV protection می‌گویند خریداری کنید.

۲. عینکی انتخاب کنید که تابش نور را منعکس کند

عینک‌ های پلاریزه تابش نور را از سطوح مختلف، منعکس می‌کنند یا کاهش می‌دهند. انتخاب این مدل عینک‌ها به خصوص برای افرادی که تفریحاتی مثل موج سواری، قایق‌سواری، ماهی‌گیری، اسنوبورد و اسکی دارند یا در روزهای آفتابی در جاده رانندگی می‌کنند، بسیار مهم و ضروری است. قبل از خریدکردن حتما دقت کنید که عینک مورد نظر شما، لیبل پلاریزه داشته باشد.

۳. عینکی بخرید که اشعه‌ی بیشتری را جذب کند

عینک‌هایی که کاملا اطراف چشم را می‌پوشانند از عینک‌هایی که فقط در مقابل چشم‌هایتان قرار می‌گیرند، بهتر هستند. عینک‌هایی که فریم کوچک‌تر دارند، فقط در مقابل چشم قرار می‌گیرند و فضای خالی زیادی در اطراف چشم باقی می‌گذارند. از همین فضای خالی، اشعه‌ی زیادی از خورشید به چشم می‌رسد.

حفاظت از چشم‌ها در زمان ورزش و فعالیت بدنی نیز ضرورت دارد. سعی کنید عینک‌هایی را انتخاب کنید که از مواد مقاوم به شکستن ساخته شده باشند. موادی مثل پلی‌کربنات در برابر ضربه مقاوم هستند و از این عینک‌ها می‌توانید در فعالیت‌های ورزشی با خیال راحت استفاده کنید.

۵. قیمت بالا، لزوما به معنای کیفیت نیست

هیچ رابطه‌ای بین قیمت عینک و درصد حفاظت از UV آن وجود ندارد. بنابراین حتی اگر گران‌ترین عینک را می‌خرید، باز هم به لیبل آن توجه کنید که حتما عنوان‌های UV400 یا %۱۰۰ UV Protection روی آنها نوشته شده باشد.

۶. عینک مناسب برای رانندگی بخرید

حتما به یاد دارید که چند وقت پیش، عکسی از یک راننده در فضای مجازی پخش شد که نیمی از صورتش که بیشتر در معرض آفتاب بود، کاملا آسیب دیده بود و نیم دیگر، سالم بود. آسیب‌رسیدن به پوست و چشم حین رانندگی، به خصوص برای رانندگی طولانی‌مدت، بیشتر از آن چیزی است که تصور کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که شیشه‌ی جلوی ماشین‌ها حفاظت نسبتا مناسبی در برابر آفتاب دارد، ولی شیشه‌های کناری، فقط ۷۱ درصد از تابش مضر آفتاب را مسدود می‌کند. بهترین کار این است که برای شیشه‌های کناری، برچسب‌های مخصوص حفاظت در برابر UV تهیه کنید و عینک آفتابی مناسبی بخرید که کاملا کنار و جلوی چشمان‌تان را بپوشاند.

۷. رنگ مناسب انتخاب کنید

رنگ عینک‌های آفتابی ارتباطی با حفاظت در مقابل اشعه‌ی UV ندارد، ولی گاهی انتخاب بعضی از رنگ‌ها، باعث وضوح دید می‌شود. به خصوص در شرایطی که نور، کافی نباشد. برای مثال افرادی که نشانه‌گیری و تیراندازی می‌کنند، معمولا رنگ‌های نارنجی و زرد را برای عینک خود انتخاب می‌کنند؛ چون این رنگ‌ها، تضاد تصویر را بهبود می‌بخشد.

 

عینک نور : 02532943049



جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید