تاری دید چیست؟.

تاری دید چیست؟

امور مشتریان عینک نور

1398/08/14_18:42

 

عینک نور امیدوار است این مقاله برای شما مفید باشد

 

 

 

تاری دید چیست؟

تاری دید به معنای از بین رفتن وضوح بینایی است، به گونه ای که فرد احساس می کند فیلتری مقابل چشمانش قرار دارد. در تاری دید فرد مبتلا قادر به تمرکز بر کلمات و دیدن جزئیات دقیق اشیاء نیست. تاری دید بسته به علت آن می تواند یک چشم و یا هر دو چشم را درگیر کند. آگاهی نسبت به شایع ترین علل تاری دید و درمان های آن، مواجهت با این اختلال را راحت تر می کند.

علایم تاری دید

تاری دید با توجه به علت آن می تواند با علائم متعددی مانند سردرد، حساسیت به نور، قرمزی و تحریک چشم همراه باشد، به همین دلیل لازم است تا با شایع ترین علل تاری دید آشنا شویم. همچنین به دنبال تاری دید ممکن است دید تونلی یا از دست دادن بینایی ایجاد شود. تاری دید، در مواردی میدان دید و حتی دید خطی را تحت تاثیر قرار می دهد.

شایع ترین علل تاری دید

به صورت کلی تاری دید می تواند ناشی از علل متعددی باشد که در اینجا به شایع ترین علل تاری دید و نشانه های همراه آن می پردازیم.

ضعف بینایی: ضعف بینایی در شرایطی که هر کدام از اختلالات زیر وجود داشته باشد، رخ می دهد. هنگامی که چشم شما از حالت گرد به شکل تخم مرغی در می آید یا عدسی وقرنیه به اندازه کافی انحنا نداشته و یا آسیب دیده باشد، نور نمی تواند در یک نقطه صحیح متمرکز شود. این شرایط  منجر به عدم تشکیل تصویر واضح در فاصله معین (دوربین، نزدیک بین) و اختلال دید(آستیگماتیسم) می شود. همان طور که ذکر شد ضعف بینایی می تواند یکی از شایع ترین علل تاری دید باشد.

خستگی چشم: آیا تا به حال به صفحه نمایش تلویزیون یا صفحات کتاب برای مدت طولانی خیره شده اید؟ دراین حالت افراد کمتر پلک میزنند. جالب است بدانید که هر بار پلک زدن باعث جاری شدن اشک در چشم می شود و حرکت چشم را نرم و روان می کند. همچنین اشک، چشم را پاک کرده و خستگی چشم را کاهش می دهد. برای پیشگیری از خستگی چشم در چنین شرایطی، باید بیشتر پلک بزنید، کمی استراحت کنید و به اطراف نگاه کنید.

دیابت: هنگامی که قند خون شما تحت کنترل نباشد، مایعات وارد عدسی چشم شده و آن را متورم می کند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که دیابت شما تشخیص داده نشده یا درمان مناسبی شروع نشده باش دمثلا انسولین را آغاز نکرده اید. اما زمانی که سطح قند خون به حالت طبیعی باز گردد، عدسی چشم نیز به حالت نرمال بر می گردد. مبتلایان به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض خطر رتینوپاتی(اختلال شبکیه) و سایر مشکلات چشمی هستند، به همین علت باید تحت معاینه چشم سالیانه قرار بگیرند. با توجه به تاثیرات فراگیر دیابت بر چشم، دیابت نیز احتمالا یکی از شایع ترین علل تاری دید است.

التهاب بافت چشم: بافت چشم ممکن است بر اثر ضربه یا پاشیدن چیزی در آن متورم شود. ویروس هرپس ممکن است از یک تبخال به چشم منتقل شود. خوابیدن با لنز، تمیز نکردن دقیق لنزهای چشمی، دور نینداختن به موقع آن ها می تواند عفونت چشم را به دنبال داشته باشد. همچنین بیماری های سیستم ایمنی (مانند پسوریاسیس، بیماری التهاب روده(IBS) و روماتیسم مفصلی) که روی بخش های دیگر بدن تاثیر می گذارند، نیز می توانند باعث التهاب چشم شوند.

افت فشار خون: احساس سرگیجه وضعف ازعلایمی است که به دنبال افت فشار خون ایجاد می شود. افت فشار خون می تواند به سبب کم شدن آب بدن در اثر فعالیت زیاد در هوای گرم باشد. همچنین استفاده از برخی داروها، مشکلات قلبی، تغذیه نامناسب و عدم تعادل هورمون ها می توانند منجر به افت فشار خون و در نهایت تاری دید شوند. فشار خون به طور کلی تاثیرات سیستمیک بر بن دارد اما می تواند یکی از شایع ترین علل تاری دید باشد.

تجمع مایع در چشم: تجمع مایعات باعث اعمال فشار به عصب بینایی و آسیب آن می شود. اگر اطراف نور هاله هایی می بینید، چشم هایتان قرمز و بسیار دردناک است و احساس تهوع می کنید، ممکن است دچار گلوکوم زاویه بسته باشید. بیماری گلوکوم زاویه ی بسته به سرعت پیش روی می کند، و در صورت عدم درمان ممکن است ظرف یک روز بینایی شما را از بین برد. گلوکوم زاویه ی باز بیماری شایع تری است اما در ابتدا معمولا روی بینایی تاثیری نمی گذارد.

میگرن: حدود یک چهارم مبتلایان به میگرن معمولا قبل از شروع درد و به مدت کمتر از یک ساعت دچار اورای بینایی می شوند. اورای بینایی شامل دیدن خطوط نورانی زیگزاگ، جرقه و فلاش، دیدن نقاط سیاه و دید تونلی باشد. بینایی در این حالت مثل این است که از پشت ظرف آب یا شیشه ی شکسته به اجسام نگاه می کنید. حتی ممکن است این نشانه های بینایی بعد از سردرد یا بدون سردرد رخ دهد.

آب مروارید: عدسی چشم به طور طبیعی شفاف است. اگر بخشی از آن کدر شود، باعث ایجاد آب مروارید یا کاتاراکت می شود. آب مروارید به کندی پیشرفت می کند و معمولا هر دو چشم را درگیر می کند. این عارضه غالبا بعد از پنجاه سالگی ایجاد می شود. اما در جوان ترها و کودکان هم ممکن است دیده شود. فرد مبتلا به آب مروارید، معمولا رنگ ها را محو می بیند، دید شب برایش مشکل است و چشم هایش به تشعشعات نور حساس است.

افزایش سن: تغییرات سن عاملی موثر بر بینایی است. به طور طبیعی پس از چهل سالگی، عدسی شفاف درون چشم انعطاف پذیری خود را از دست خواهد داد و همین سبب می شود کارهای نیازمند به دید نزدیک مثل مطالعه ی متون، برای فرد سخت شود. در چنین مواردی چشم پزشک با استفاده از عینک مطالعه، لنز یا جراحی می تواند دید فرد را اصلاح کند. در واقع می توان گفت هر عاملی که به نوعی بربینایی تاثیر گذار باشد، یکی از شایع ترین عللل تاری

آسیب به قرنیه: قرنیه لایه ای نازک و شفاف در بخش جلویی چشم است، که حساسیت بالایی دارد. هنگام ایجاد خراش در قرنیه، احساس می کنید شی زمخت و خشنی در چشمتان افتاده است. قرنیه ممکن است بر اثر جراحت خراشیده شود، اما بیشتر از آن به علت گرد و غبار و سنگ ریزه دچار آسیب می شود. در حالت ورود ذرات گرد و غبار به چشم تان، آن را با آب تمیز یا محلول شستشو بشویید. همچنین چندین بار پلک بزنید تا اشک جاری شود، اما از لمس کردن و مالیدن چشم خودداری کنید، زیرا این کار آسیب بیشتری به چشم تان وارد می کند.

آسیب مغزی: آسیب مغزی می تواند ارسال اطلاعات بینایی از چشم به مغز و پردازش آن را مختل کند. تومور مغزی بر اساس اندازه و مکان می تواند بینایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. دوبینی نیز به دنبال تورم مغز و تورم غشا اطراف آن مثل انسفالیت یا مننژیت ایجاد می شود.اغلب این عوارض، به دنبال عفونت رخ می دهد. تاری دید می تواند علامت هشدار بروز سکته ی مغزی باشد، گرچه غالب مردم چنین علایم هشداری را نمی شناسند.

آسیب شبکیه: شبکیه داخلی ترین لایه ی چشم است. ماکولا(یا لکه ی زرد) نیز قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید واضح است. نور در ماکولا به هم می رسد و مانند پرده ی نمایش تصویر روی آن تشکیل می شود. اگر اتفاقی در لکه ی زرد رخ دهد، مثلا متورم یا پاره شود، در این صورت همه یا بخشی از تصویر تشکیل نشده و شما به درستی نمی بینید. در توضیح عوامل تاثیرگذار بر ماکولا و شبکیه می توان به رژیم غذایی نا مناسب، سیگار کشیدن، بیماری یا صدمات قبلی چشم، کلسترول بالا، دیابت، فشار خون بالا اشاره کرد.همه ی عوامل ذکر شده احتمال بروز مشکلاتی مانند ادم ماکولا و جدا شدگی شبکیه را افزایش می دهند.

مولتیپل اسکلروزیس(MS): ام اس بیماری خود ایمنی است، که در اثر حمله ی سیستم ایمنی به غشاء میلینی نورون ها رخ می دهد. مالتیپل اسکلروزیس بیماری است که می تواند مغز، نخاع و نورون های چشمی را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی اعصاب چشم متورم شوند یا آسیب ببینند، انتقال پیام از چشم به مغز با مشکل مواجه می شود. پزشکان به صورت دقیق نمی دانند که چه عواملی سبب التهاب عصب بینایی(نوریت اپتیک) می شود. اما حدود نیمی از افرادی که دچار عارضه ی نوریت اپتیک هستند، طی ۱۵ سال آینده به MS مبتلا می شوند. لازم است بدانید، اختلالات بینایی اغلب اولین علامت بیماری MS است.

مشکلات دوران بارداری: در دوران حاملگی، تاری دید اگر با سردرد، تنگی نفس و احساس تهوع همراه شود، ممکن است فرد دچار عارضه ای جدی به نام «پره اکلامپسی» یا «مسمومیت حاملگی» باشد. مسمومیت حاملگی زمانی رخ می دهد که رگ های خونی جفت به شدت تنگ شوند و روند خون رسانی با اختلال مواجه شود. فشار خون بالا بعد از هفته ی بیستم حاملگی، معمولا اولین علامت پره اکلامپسی است. عدم درمان بیماری پره اکلامپسی، می تواند موجب مشکلات جدی برای مادر شود. لذا درمان مسمومیت حاملگی ضروری است، همچنین تجویز دارو و استراحت تا زمان زایمان کمک کننده است.

گلوکوما(آب سیاه): گلوکوما یا آب سیاه، افزایش شدید فشار چشم است، که موجب آسیب به عصب بینایی می شود. عصب بینایی وظیفه ی مهم ارسال سیگنال های حسی از چشم به مغز و تبدیل آن ها به تصویری که می بینیم را بر عهده دارد. زمانی که عصب بینایی کار خود را به درستی انجام ندهد، بینایی فرد دچار اختلال می شود و یا به طور کلی از بین می رود.

درمان تاری دید

درمان تاری دید با توجه به علت زمینه ای آن متفاوت است، به همین علت برای انتخاب بهترین درمان لازم است تا شایع ترین علل تاری دید را بدانیم. برای مثال در مواردی مانند دور بینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم و آب مروارید پزشک می تواند با عینک، لنز و یا جراحی های کوچک، دید فرد را اصلاح کند. همچنین اگر تاری دید ناشی از افت قند خون یا دیابت باشد، برای رفع تاری دید باید قند خون را در محدوده ی نرمال نگه داشت. یا اگر ورود ذرات گرد و غبار به چشم موجب تاری دید شده باشد، استفاده از قطره ی چشمی در درمان موثر است.

چه موقع برای درمان تاری دید به پزشک مراجعه کنیم؟

حال که با شایع ترین علل تاری دید آشنا شدیم، لازم است بدانیم که تاری دید ممکن است اولین علامت از بیماری های جدی چشم مانند آب مروارید، آب سیاه و یا بیماری های اورژانسی مانند سکته مغزی، تومورهای مغز و… باشد. هر کدام از علایم زیر می تواند ناشی از یک مشکل جدی باشد. در شرایط زیر باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

تاری دید یک طرفه

تاری دید ناگهانی که همچنان ادامه می یابد.

تاری دید به همراه سردرد و فشار خون بالا در دوران بارداری

تاری دید به همراه احساس افتادن شی زمخت در چشم

تاری دید همراه با اختلال تکلم و بینایی، از دست دادن تون عضلانی و یا افتادگی صورت می تواند از علائم سکته باشد، که نیازمند بررسی اورژانسی است.

 

 

 

عینک نور : 02532943049

جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
پشتیبانی آنلاین

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید